2019年3月1日金曜日

Waarom alles in de banksector krimpt (behalve de technologie) - De Standaard

Het kantorennet, de ondersteunende diensten én de winstgevendheid. Alles wat niet digitaal is, krimpt tegenwoordig in de banksector. Dat zal niet snel veranderen. Maar waar eindigt dat? Heeft uw bank straks nog wel bankiers nodig?

Het lijkt er steeds meer op dat de bankiers zelf hun eigen graf hebben gegraven. Eerst hebben ze ons met zachte hand naar de bankautomaat geleid, daarna lieten ze ons met de smartphone en de laptop onze ...

Het lijkt er steeds meer op dat de bankiers zelf hun eigen graf hebben gegraven. Eerst hebben ze ons met zachte hand naar de bankautomaat geleid, daarna lieten ze ons met de smartphone en de laptop onze bankzaken thuis regelen, waardoor de bezoekersaantallen in de lokale bankkantoren nu in vrije val zitten. ‘Je mag in sommige bankkantoren nu al blij zijn dat je tien klanten per dag over de vloer krijgt’, zucht Luc Broos, vakbondsvertegenwoordiger van de christelijke vakbond LBC.

Aanwervingsstop

Het is dan ook geen verrassing dat BNP Paribas Fortis opnieuw wil ingrijpen. De komende twee jaar moeten er volgens interne berekeningen bij de Frans-Belgische bankreus 800 tot 1.000 overtollige jobs verdwijnen en dat bovenop de natuurlijke afvloeiingen (ongeveer 400 per jaar). Tegelijk wordt er een tijdelijke aanwervingsstop ingevoerd. Alleen voor een aantal heel specifieke hoogtechnologische profielen – een twintigtal IT-ers en app-ontwikkelaars – kan er met instemming van de directie de komende maanden nog een uitzondering worden gemaakt.

Opvallend ook: BNP Paribas Fortis snoeit de komende twee jaar niet alleen in jobs in het regionale kantorennet. Volgens vakbondsbronnen werkt ongeveer de helft van de overtollige bankiers in ondersteunende administratieve diensten, die vandaag centraal gevestigd zijn in een van de talrijke grote kantoorgebouwen in Brussel. Ook dat wordt de komende jaren fors afgebouwd. Sommige activiteiten zullen elders uitbesteed worden binnen de BNP-groep, andere diensten zullen geautomatiseerd worden.

Peperduur vastgoed

Het uiteindelijke doel? Snoeien in de peperdure vastgoedkosten, die vandaag vloeien naar een wirwar aan hoofdkantoren. Zo zal het kantoorgebouw aan de Wolvengracht verkocht worden en de huur van de twee Fortis-gebouwen aan het Noordstation (Borealis en Botanique) worden stopgezet wanneer het nieuwe hoofdkantoor aan het Warandepark in 2021 klaar zal zijn. Samen met de nabije kantoren in de Kanselarij en de Koningsstraat zullen dan in Brussel hoogstens nog zo’n 5.000 à 6.000 mensen werken voor de Franse bankreus. Ook dat is fors minder dan vandaag.

BNPP Fortis is daarmee geen uitzondering. Ook elders zit de banksector nog volop in een strategische krimpfase. Axa Bank bijvoorbeeld besliste onlangs om 100 van zijn 850 medewerkers te betalen om thuis te zitten, ING halveerde zijn kantorennet in 2016 en KBC bouwde een deel van de kantoren om tot onbemande agentschappen. De gevolgen daarvan zijn jaar na jaar te zien in de cijfers. En niet alleen in het dalende aantal lokale bankkantoren.

12.000 jobs weg sinds crisis

In de nasleep van de crisis van 2008 gingen in de Belgische banksector al ruim 12.000 jobs in de financiële sector verloren. En in vergelijking met begin deze eeuw zelfs ruim 20.000. Een dalende trend die volgens ingewijden niet snel zal keren. Door de voortsnellende digitalisering, vanzelfsprekend. Zowat het enige waar de grootbanken dezer dagen wél fors in investeren. Maar evenzeer door de sterk verouderde leeftijdspiramide bij de banken, de sector waar vandaag in ons land veruit de meeste 50-plussers werken.

En dat terwijl de bankwinsten de komende jaren pas écht onder druk dreigen te komen. Want ondanks de vele waarschuwingen voor de langdurig lage rente, staat het water de meeste spelers nog niet echt aan de lippen. Zeker niet bij de grootbanken, die de dalende rente-inkomsten compenseerden door meer kredieten te geven (vooral op de woningmarkt) en door meer beleggingsproducten te verkopen. De vier grootbanken (BNP Paribas Fortis, KBC, ING België en Belfius, red) realiseerden in 2017 samen nog altijd 5,2 miljard euro winst. En 2018 lijkt niet veel slechter. KBC bijvoorbeeld, maakte voor het voorbije boekjaar alweer ruim 2,5 miljard euro winst bekend.

Waarom alles in de banksector krimpt (behalve de technologie)
Heeft uw bank binnenkort nog bankiers nodig? Foto: imageglobe

Minder rendabel

En toch is de nervositeit in veel directiekamers groot. Want de rendabiliteit staat wél onder druk. Volgens het jaarverslag van de Nationale Bank daalde het rendement op eigen vermogen voor de hele Belgische banksector vorig jaar van 9,9 procent naar 8,6 procent. Niet slecht in vergelijking met andere EU-landen, maar door allerlei regels, taksen en kapitaalverplichtingen was het structureel fors lager dan voor de financiële crisis. En dus blijven de meeste banken proberen om dat op te krikken. Enerzijds door allerlei extra kosten aan te rekenen – zie de recente mislukte test van Bpost Bank om klanten nu ook voor geldafhalingen te laten betalen. Anderzijds door te blijven snoeien in personeel en gebouwen.

De vraag die zich daarbij meteen opdringt is: waar zal dit eindigen? Zal het klassieke bankkantoor straks helemaal uit het straatbeeld verdwijnen? Het antwoord daarop is: neen. Al is het maar omdat ons land nog altijd veel bankkantoren telt. Zeker als je dat vergelijkt met de rest van Europa, waar alleen Spanjaarden en Cyprioten minder ver moeten lopen om hun bankier te kunnen raadplegen. Wel is de kans groot dat je als klant steeds vaker je bankier via de webcam of je smartphone een vraag stelt, en niet langer aan een bureau met een kopje koffie.

Nieuw bankmodel

Bovendien zullen die Belgische kantorennetten in de toekomst niet alleen kleiner zijn, maar ook anders georganiseerd. Centraal in het nieuwe bankmodel staan nu de grote regiokantoren, gevestigd in drukbezochte plaatsen. Die zullen steeds langer open zijn. Ook op zaterdag en op weekdagen tot ’s avonds 20 uur, werd begin dit jaar beslist. ‘Flagship stores’, heet dat in vakjargon. Grote financiële winkels, waarin advies centraal staat en die de consument ‘een beleving moeten bieden’.

Daarrond kiezen steeds meer grootbanken in België niet alleen voor digitalisering. Ze kiezen ook steeds vaker voor het hergroeperen van kleinere bankkantoren in regionale clusters, zorgvuldig verspreid rond de nieuwe centrale ‘flagships’ in grote(re) steden en gemeenten. Regionale clusters die louter nog bevolkt en beheerd worden door zelfstandige bankagenten. Zelfstandigen zijn productiever, goedkoper én flexibeler, heet het. En dus het enige soort bankiers dat nog een mooie toekomst heeft in de krimpende banksector. Samen met uw smartphone, uiteraard.

Let's block ads! (Why?)

Read Again http://www.standaard.be/cnt/dmf20190228_04216892

0 件のコメント:

コメントを投稿