De aandeelhouders van Agfa moeten voorlopig niet op een langverwacht dividend rekenen. De 1 miljard cash uit de verkochte IT-tak gaat naar de zware pensioenlast en wordt geherinvesteerd in de resterende activiteiten.
Door de onzekere economische tijden blijft de aandeelhouder - die al tien jaar naar een dividend snakt - nog wat langer op zijn honger. Ruim 600 miljoen euro gebruikt topman Pascal Juéry om 'de toekomst van de onderneming veilig te stellen en om de strategieën van de divisies voort uit te voeren'.
Een derde van de verkoopprijs, 350 van 975 miljoen euro, pompt Agfa in de afbouw van zijn zware pensioenerfenis die jaarlijks 80 miljoen euro cash opsouperen. Door in eigen land, het VK en de VS meer geld in de pensioenpot te steken zullen de pensioenen Agfa jaarlijks minder cash kosten.
Turbo op digitalisering
De tweedekwartaalcijfers geven aan waarom Agfa zijn 1 miljard cash op zak houdt en het zaak is er over te waken dat het 'resterende Agfa' voldoende cash kan genereren om de pensioenlast te dragen. Na zes maanden kleuren de nettokasstromen uit de bedrijfsactiviteiten 2 miljoen euro rood - tegen 6 miljoen euro winst vorig jaar. De omzet kromp met een vijfde.
Vooral de drukplaten en software voor de drukkerijen - Agfa's grootste divisie - lijden fors onder Covid-19. De pandemie zet een turbo op de digitalisering van zowat alle bedrijfssectoren.
De digitalisering van kranten, magazines en drukwerk - de afnemers van de Agfa-drukplaten - was al volop aan de gang, maar de coronacris doet er nog een flinke schep bovenop. De drukplatenbusiness zag zijn omzet in het tweede kwartaal met een vierde krimpen tot 155 miljoen euro. Het recurrente bedrijfsresultaat ging van bijna 4 miljoen euro winst naar nagenoeg 8 miljoen euro verlies.
Ook de grootformaatprinters (-29%) en radiologie (-16%) lijden fors onder de crisis. Resultaatgewijs houden zij samen met Healthcare IT - het deel dat niet werd verkocht - wél het hoofd boven water wat de Agfa-groep het tweede kwartaal met een recurrente bedrijfswinst van 16 miljoen euro deed afsluiten, flink meer dan de 1 miljoen waar de analisten hadden op gerekend. Na zes maanden bedraagt de bedrijfswinst 23 miljoen euro, tegen 39 miljoen vorig jaar.
Vooruitzichten
CEO Juéry waagt zich temidden van de coronacrisis niet aan becijferde prognoses. De drukplatenbusiness mag de komende kwartalen nog een 'aanzienlijke' impact verwachten.
De topman verwacht na een zwak derde kwartaal 'meer momentum' in het slotkwartaal - als het handelsklimaat niet opnieuw verslechtert.
Juéry stelt dat behalve de drukplatendivisie de meeste activiteiten op de middellange termijn van de Covid-crisis zullen herstellen. 'Ze zullen zelfs voordeel halen uit de post-corona-kansen en -marktontwikkelingen.'
0 件のコメント:
コメントを投稿