2020年10月27日火曜日

Amerikaanse beurzen sluiten fors in het rood - De Tijd

Wall Street gleed uit. Big Teck en coronagevoelige aandelen kregen tikken. Hasbro verloor stevig na kwartaalcijfers. Procter & Gamble heeft met ontsmettende spray een schot in de roos. Dunkin Donuts gaat mogelijk van de beurs.

Verder kijken beleggers nog altijd naar de onderhandelingen tussen de Republikeinen en de Democraten over een nieuw stimuluspakket. Maar het begint er steeds meer op te lijken dat er geen stimuluspakket komt voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Big Tech kreeg wat tikken. Microsoft struikelde 2,8 procent, Facebook zakte 2,7 procent en Alphabet gleed met 3 procent uit. Amazon en Apple sloten haast onveranderd.

Maar het waren vooral de coronagevoelige aandelen waar in de VS de klappen vielen. De cruise-uitbaters Norwegian Cruise Line Holdings (-8,5%), Carnival (-8,7%) en Royal Caribbean Group (-9,7%) stonden bij de grootste verliezers in de S&P500. Ook vliegtuigaandelen als United Airlines (-7%), American Airlines Group (-6,4%) en Delta Airlines (-6,1%) doken stevig lager.

De Dow Jones zakte met 2,3 procent.

De Amerikaanse speelgoedmaker Hasbro verloor meer dan 9 procent. De onderneming zag de omzet nochtans stevig stijgen in het derde kwartaal. De verkopen klommen met 12,7 procent tot 1,78 miljard dollar, waarmee de analistenverwachting van 1,75 miljard geklopt werd. Mogelijk dat beleggers nu meer kijken naar de winst per aandeel, want die kwam 12,5 procent lager uit op 1,61 dollar, twee dollarcent onder de marktconsensus.

Daarnaast kan het dat beleggers kijken naar het segment 'partner brands' waar onder andere speelgoed zit dat gelieerd is aan films. De omzet daalde in die divisie met 4 procent als gevolg van de problemen in de cinemabranche.

De spelletjestak draaide goed. Dankzij goede verkopen van het bordspel Monopoly en het digitale kaartspel 'Magic: The Gathering' ging de omzet in deze divisie met 21 procent hoger tot 543,1 miljoen dollar. 'In het derde kwartaal zagen we een hogere vraag naar onze merken in de meeste markten', zegt CEO Brian Goldner. 'Onze brede en innovatieve productlijn en onze aandacht aan e-commerce en goede marketingcampagnes zorgden voor een betere prestatie.'

Goldner verwacht ook dat de decembermaanden goed zullen draaien. 'Ondanks de coronacrisis willen consumenten nog altijd vertier zoeken met hun persoonlijke contacten.'

Dunkin Donuts

Het aandeel Dunkin Brands ging meer dan 16 procent hoger. Het bedrijf boven de donutketen Dunkin Donuts zou mogelijk overgenomen worden door Inspire Holding dat onder de private equity groep Roark Capital valt. Het bedrijf meldt namelijk dat het oriënterende gesprekken heeft gevoerd met Inspire Brands. Geen van beiden wil verder commentaar geven totdat een deal is beklonken.

Een overnamedeal zou volgens de Amerikaanse krant New York Times mogelijk al maandag aangekondigd worden. Volgens de krant zou Inspire Brands bij een overeenkomst 106,50 dollar per aandeel betalen. Dat is een premie van 20 procent op de slotkoers van vrijdag die 88,79 dollar bedroeg.

De donutgroep heeft volgens zijn eigen website 21.000 distributiepunten in meer dan 60 landen. Daaronder vallen ook 12.900 Dunkin restaurants en 8.000 Baskin-Robbins winkels. Baskin-Robbins noemt zichzelf de grootste keten van ijswinkels ter wereld.

Procter & Gamble

Procter & Gamble (P&G) lanceerde in februari na drie jaar ontwikkeling Microban 24. De ontsmettende spray was niet bedoeld als topproduct, maar Covid-19 zou daar wel eens verandering in kunnen brengen. De spray werd maandag immers goedgekeurd door het U.S. Environmental Protection Agency als een probaat middel om het virus te doden dat Covid-19 veroorzaakt.

Microban 24 moest een alternatief bieden voor (in de VS) gekende producten als Lysol (van Reckitt Benckiser ) en diverse producten van Clorox . Dit jaar zou de spray al een omzet van 200 miljoen dollar kunnen halen.

Vorige week dinsdag kwam P&G al met sterke kwartaalresultaten. De omzet steeg met 9 procent in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar. Door de coronapandemie is de vraag naar huishoudelijke producten sterk gestegen. P&G verhoogde zijn omzet- en winstprognose voor 2020/21.

Het aandeel verloor ondanks het goede nieuws 0,8 procent.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMigAFodHRwczovL3d3dy50aWpkLmJlL21hcmt0ZW4tbGl2ZS9uaWV1d3MvYWFuZGVsZW4tYnVpdGVubGFuZHNlLWJldXJ6ZW4vYW1lcmlrYWFuc2UtYmV1cnplbi1zbHVpdGVuLWZvcnMtaW4taGV0LXJvb2QvMTAyNjA1NjQuaHRtbNIBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿