De beeldvormingsgroep zag door de pandemie in het voorbije kwartaal de omzet met 37 procent krimpen. Het management waarschuwt voor een duidelijke lagere winstmarge over heel 2020. 'Het wordt een schrikkeljaar.'
De beeldvormingsgroep Barco heeft een beroerde zomer achter de rug. De omzet zakte met 37 procent tot 167,4 miljoen euro. Dat is nog een pak erger dan analisten hadden ingecalculeerd. Zij rekenden gemiddeld op 205 miljoen euro.
‘Op dit moment is het duidelijk dat 2020 voor Barco een schrikkeljaar wordt’, meldt Barco-topman Jan De Witte. Een ‘off-year’, zo luidt dat in het Engelstalige persbericht.
Op dit moment is het duidelijk dat 2020 voor Barco een schrikkeljaar wordt.
Zelfs tegenover het tweede kwartaal – waarvan je toch zou denken dat het de absolute bodem was met de wereldwijde lockdowns – registreerde het bedrijf een omzetkrimp van 2 procent.
Terwijl de divisies Entertainment (beeldschermtechnologie voor cinema en events) en Enterprise (technologie voor controlekamers en vergadertool Clickshare) een licht herstel boekten, liet de derde divisie Healthcare het helemaal afweten.
Healthcare, gespecialiseerd in beeldscherminstallaties voor operatiekamers, werd door analisten nochtans beschouwd als een buffer in crisistijden. ‘Healthcare liet zwakkere resultaten optekenen als gevolg van uitstel van leveringen die werden bijgestuurd in lijn met de gewijzigde uitgavenprioriteiten van de ziekenhuizen’, klinkt het.
Lagere marge
Het management klinkt ook allesbehalve positief over wat nog moet komen. Dat het aantal nieuwe bestellingen in het voorbije kwartaal met 43 procent terugvielen, doet ook weinig goeds vermoeden.
Het bedrijf rekent op een ‘aanhoudende druk op de omzet gelet op de onzekerheden gelinkt aan een tweede covidgolf’.
En de winstmarge zal voor het volledig jaar ‘aanzienlijk dalen’ in vergelijking met het resultaat van de eerste jaarhelft. Ter herinnering, in de eerste jaarhelft zakte de marge al van 14 naar 10 procent.
Analisten rekenden voor heel 2020 op een marge van meer dan 11 procent, maar die prognose is duidelijk aan herziening toe.
Bioscopen en Clickshare
Het aandeel verloor dit jaar al zowat de helft van zijn waarde. Barco kreeg het dus veel harder te verduren dan de Bel20 die 17 procent lager noteert dan begin dit jaar.
Dat moet even slikken zijn voor CEO Jan De Witte en hoofdaandeelhouder Charles Beauduin. Vorig jaar imponeerde het techbedrijf nog dankzij zijn vergadertool Clickshare. Maar de inkomsten uit Clickshare staan sinds de uitbraak van pandemie onder druk. Presentaties werden webinars en vergaderingen werden Zoom-meetings.
Daarbovenop komt dat de evenementen- en bioscoopsector, een grote afzetmarkt voor beeldschermen en projectoren van Barco, door een enorme crisis gaan.
Grote evenementen zijn door de pandemie verboden. En het volk blijft weg uit cinema's door de mondmaskersplicht, door het gebrek aan topfilms of uit vrees er besmet te worden. Cineworld heeft zijn zalen in de VS zelfs al allemaal gesloten.
De vooruitzichten op korte termijn zijn zwak, maar de opportuniteiten op lange termijn zijn voor Barco groter geworden in vergelijking met voor de pandemie.
Beurshuis Berenberg reageert op het kwartaalrapport en ziet voor beleggers mogelijkheden op lange termijn. 'De vooruitzichten op korte termijn zijn zwak, maar de opportuniteiten op lange termijn zijn voor Barco groter geworden in vergelijking met voor de pandemie', aldus beurshuis Berenberg.
Die verwijst daarvoor naar de toekomstige vraag in het medische domein, de groei van videoconferencing en het verdwijnen van Sony als concurrent in de cinemamarkt. 'Het bedrijf heeft een sterke balans, en het bedrijf is vooralsnog winstgevend. We raden aan van de koerszwakte gebruik te maken.
0 件のコメント:
コメントを投稿