“Het nieuwe vervoersplan van NMBS wil de groei van het aantal treinreizigers (+30% tegen 2032) stimuleren, zowel voor het woon-werksegment, woon-school als voor het vrijetijdssegment. Met dit nieuwe plan beoogt NMBS in 2026 een jaarlijkse productie van 89,5 miljoen treinkilometers te bereiken, een stijging van 7,4% in vergelijking met het huidige aanbod”, laat de NMBS weten in een persbericht. In de vorige vervoersplannen werd het aanbod respectievelijk met 5,6% (2017-2020) en 2,8% (2020-2023) uitgebreid.
Volgens de plannen moeten er tegen 2026 meer dan 2.000 treinen extra rijden per week, waarvan meer dan 720 in het weekend. Daarvoor zullen er ook meer dan 500 treinbegeleiders en treinbestuurders gerekruteerd worden.
In totaal zullen er 10.000 extra zitplaatsen, 40% meer plaatsen voor fietsen en airconditioning in 80% van de treinen komen. De NMBS wil ook een betere toegankelijkheid voor personen met een beperkte mobiliteit.
Betere frequenties en extra S-treinen
“In totaal zal meer dan de helft van de stations tegen 2026 een verbeterd aanbod hebben door betere frequenties op weekdagen en/of in het weekend of door bijkomende latere treinen op vrijdag- en zaterdagavond”, schrijft de NMBS. De nadruk zal liggen op de ontwikkeling van het aanbod rond grote steden zoals Brussel, Antwerpen en Luik met betere frequenties voor de voorstedelijke treinen en op betere verbindingen tussen grote steden in het weekend. Zo zullen er in het weekend twee IC-treinen per uur rijden tussen Brussel, Leuven en Luik, Antwerpen en Leuven, Kortrijk en Brugge, Brussel en Charleroi en Brussel en Bergen.
Op vrijdag- en zaterdagavond zullen er bijna 50 extra S-treinen rijden, waarvan 30 tot na 1 uur ’s nachts, vanuit Brussel en Antwerpen naar verschillende steden, waaronder Aalst, Mechelen, Leuven, 's-Gravenbrakel, Nijvel en Ottignies. Er zal ook een betere verbinding komen tussen heel wat stations en de luchthaven van Charleroi.
Sneuvelen geen haltes
De raad van bestuur blijft erbij dat er een “optimalisatie” nodig is van het aantal haltes, maar eventuele beslissingen daarover zijn voor een volgend vervoersplan, klinkt het. Wel worden er 22 laag bezette P-treinen afgeschaft. “Dankzij het materieel en personeel dat hierdoor vrijkomt, zal het mogelijk zijn om meer pertinente bedieningen van het vervoersplan mogelijk te maken en om geleidelijk aan twaalf P-treinen opnieuw in te leggen op verbindingen waar het aantal reizigers sterk toeneemt”, klinkt het.
Tot slot zal ook het grensoverschrijdend aanbod versterkt worden met de invoering van de drielandentrein tussen Luik, Maastricht en Aken en een voorstedelijke verbinding tussen Luik, Verviers en Aken.
Het vervoersplan, dat zal lopen van december 2023 tot december 2026, moet nog worden goedgekeurd door de ministerraad.
“centrale rol”
Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) reageert tevreden op het voorstel van vervoersplan. “Het sluit aan bij de dynamiek en de doelstellingen die de regering voor de toekomst van de trein heeft vastgelegd”, zegt de minister.
Gilkinet wijst onder meer op de ambities in het vervoersplan om te komen tot 2.000 extra treinen per week tegen 2026, om meer treinen in te zetten en vooral op vrijdag- en zaterdagavond ook latere treinen te hebben, en op de beslissing om geen haltes te sluiten. De minister had zich daar de voorbije dagen al tegen verzet, toen gebleken was dat de NMBS de sluiting van een twintigtal stopplaatsen overwoog.
“We staan voor grote uitdagingen op vlak van mobiliteit en klimaat, voor onze economie en op vlak van verkeersveiligheid. De trein heeft daar in de toekomst een centrale rol in te spelen”, aldus nog Gilkinet. “De ambitie die in dit nieuwe vervoersplan tot uiting komt, moet NMBS waarmaken om zo meer reizigers aan te trekken naar het groenste vervoermiddel.”
De minister verwijst ook naar een reeks uitdagingen op korte termijn die nog moeten worden aangepakt bij het spoor, zoals “de infrastructuur versterken, het rollend materieel vernieuwen, nieuwe medewerkers aanwerven, de toegankelijkheid en de kwaliteit van de dienstverlening in het hele land verbeteren”.
(sgg)
Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMmh0dHBzOi8vd3d3Lm5pZXV3c2JsYWQuYmUvY250L2RtZjIwMjMwMzMxXzk2NjU5ODgx0gEA?oc=5
0 件のコメント:
コメントを投稿