China en Qatar sloten er een miljardendeal over en ook in Europa volgen de contracten elkaar op: vloeibaar gemaakt aardgas is in trek. Een overschot is de komende jaren volgens experts niet ondenkbaar. “Of het zover komt, zal van veel factoren afhangen”, zegt energiespecialist Moniek de Jong (UGent).
“Het grootste contract dat in de scheepsbouwindustrie ooit getekend is.” Zo omschrijft Saad Al-Kaabi, de Qatarese minister van Energie en CEO van QatarEnergy, de overeenkomst die Qatar vandaag sloot met de Chinese scheepsbouwer China State Shipbuilding Corporation (CSSC).
De gasdeal komt neer op de bouw van 18 nieuwe lng-tankers, goed voor een akkoord van in totaal 6 miljard dollar.
Het is niet het eerste gigacontract dat China met Qatar sluit rond lng, kort voor liquefied natural gas. De Chinese middenklasse groeit, vertelt energiespecialist Moniek de Jong (Universiteit Gent), en daar moet het energiebeleid zich aan aanpassen.
“Naast de inzet op hernieuwbare energie, hebben ze er ook nog een heleboel steenkoolcentrales”, legt ze uit in De Wereld Vandaag op Radio 1. “De bedoeling is om over te stappen op aardgas — nog altijd heel vervuilend, maar iets minder. In de energietransitie is vloeibaar aardgas op dit moment voor hen dus een oplossing.”
Beluister - Waarom Europa straks met een overvloed aan lng kan zitten (en ook China volop inzet op vloeibaar aardgas):
Zit Europa binnenkort met overschotten LNG? "Aardgas biedt opties maar heeft ook hoge methaanuitstoot"
Niet alleen in China neemt de vraag naar lng toe. Sinds de oorlog in Oekraïne gingen ook Europese landen op zoek naar een alternatief voor het gas dat ze voor de inval nog bij Rusland aankochten.
Het resultaat is dat de invoer van lng naar de Europese Unie de afgelopen jaren piekte. Volgens cijfers van de Amerikaanse denktank IEEFA nam de import in 2022 met 60 procent toe, in vergelijking met een jaar eerder. Dit jaar verwacht het IEEFA een kleine daling, erna zou de vraag sneller moeten afnemen.
Klimaatneutraal in 2050
Want in tegenstelling tot China is het niet de bedoeling om op lange termijn te blijven rekenen op lng. En dus bestaat de kans dat Europa uiteindelijk met meer blijft zitten dan het uiteindelijk nodig heeft.
“Vooral Duitsland heeft veel lng-contracten afgesloten”, vertelt De Jong, “omdat zij veel Russisch gas gebruikten dat via de Nord Stream- en de Yamal-pijpleiding Europa binnenkwam. Er zijn contracten getekend voor 20 jaar. Ze gaan ervan uit dat we tegen 2044 nog vloeibaar aardgas zullen gebruiken. Maar dan zit je al heel dicht bij 2050, het moment waarop Europa klimaatneutraal wenst te zijn.”
Onzeker overaanbod
Duitsland was niet alleen. Twee jaar geleden tekende Shell een contract voor 20 jaar, het Franse energiebedrijf Engie ronde vorig jaar twee langetermijncontracten af.
De Jong: “Er zijn gigantische lng-terminals gebouwd. Bedrijven die erin geïnvesteerd hebben, willen nu ook winst maken. Dat leidt ertoe dat we het gebruik van fossiele brandstoffen inbouwen in ons systeem, wat grote risico’s met zich kan meebrengen.”
Hebben Europese landen te veel ingezet op nieuwe lng-contracten, waardoor ze straks meer moeten kopen dan nodig? In een recent rapport schrijft Acer, de Europese organisatie van netbeheerders, van wel.
De Jong houdt een slag om de arm. “Hoe zal de gasvraag zich ontwikkelen? Wat met de uitfasering van kernenergie en steenkool in Duitsland? Wat wordt de rol van aardgas? Wat doen de Verenigde Staten? Hoe evolueert de prijs? Of het uiteindelijk zover komt, zal van die verschillende factoren afhangen.”
0 件のコメント:
コメントを投稿