2020年8月6日木曜日

Corona boost winst Ahold Delhaize - De Tijd

De winst van de Nederlandse supermarktgroep Ahold Delhaize verdubbelde in het tweede kwartaal. Mensen kopen meer in de supermarkten en bij webwinkels als Bol.com. Het bedrijf verhoogt zijn jaarprognose.

Heel wat winkelbedrijven zitten met de handen in het haar sinds het coronavirus de wereld in zijn greep heeft, zoals modewinkels, die hun verkoop zagen instorten. Veel supermarkten ondervinden dan weer positieve gevolgen. Vorige week stelde de Franse supermarktgroep Carrefour al een sterk rapport van het tweede kwartaal voor. Nu doet ook de Nederlandse supermarktgroep Ahold Delhaize dat.

'Marktaandeel Delhaize groeit'

Over hun Belgische activiteiten bleven de Nederlanders vaag. Ahold Delhaize is eigenaar van de Delhaize- en Albert Heijn-supermarkten en is met Bol.com ook in ons land een grote speler, maar het woord 'België' komt niet voor in het kwartaalverslag.

In het eerste kwartaal bleek dat corona Delhaize minder hielp dan zijn zusterketens. Toen groeide de omzet van Delhaize met een stevige 10 procent, maar door de extra kosten bleef de winstgroei achter. 'In het tweede kwartaal groeide de winst wel mee met de omzet', zegt Muller. 'We zijn zeer tevreden over de prestaties in België. Het marktaandeel van Delhaize steeg van 24,08 naar 24,13 procent.'

Al enkele jaren is Delhaize het zorgenkind van Ahold Delhaize. De winstmarge blijft ver onder die van zijn zusterketens. 'Maar er is beterschap', zegt Muller, zonder in detail te gaan.

Toen Delhaize begin vorig jaar een onderliggende bedrijfswinstmarge rapporteerde van 2,8 procent, zei Muller dat dat percentage moet evolueren naar 'dik 3 procent'. 'We zijn er nog niet, maar we zijn op de goede weg. We denken dat doel over twee jaar te halen.'

De cijfers van het moederbedrijf van Albert Heijn, Delhaize en Bol.com spreken boekdelen. De omzet groeide in het tweede kwartaal in de VS met ruim 20 procent en met 10 procent in Europa.

Met zijn 19,1 miljard euro omzet verblufte Ahold Delhaize beursanalisten. De verkoop van het ook op de Brusselse beurs genoteerde winkelbedrijf lag ruim een miljard hoger dan analisten verwachtten.

De evolutie van de winst was nog forser. De onderliggende bedrijfswinst overtreft met een klim van 69 procent tot 1 miljard euro ruimschoots de verwachting van 640 miljoen euro. Idem voor de winstmarge, die aftikt op 5,3 procent versus de verwachte 3,6 procent. De nettowinst verdubbelde naar 693 miljoen euro.

De verklaring voor het goede kwartaalrapport is de positieve keerzijde van Covid-19. Door het virus eten mensen minder buitenshuis en kopen ze meer in de supermarkt.

Dat corona Ahold Delhaize meer kosten opleverde, was van geen tel. Het bedrijf zette onder andere bewakers in en extra schoonmakers. Het wierf 45.000 werknemers aan. Het coronakostenplaatje bedroeg 260 miljoen euro.

Optimistisch

Na het sterke kwartaal verhoogt topman Frans Muller, die in april de verwachtingen van beleggers nog probeerde te temperen, de vooruitzichten voor 2020. Hij mikt op een winstgroei van meer dan 20 procent en een vrije kasstroom van minstens 1,7 miljard euro. Het interim-dividend gaat twee derde hoger tot 50 eurocent per aandeel.

Ahold Delhaize profiteert dubbel van het feit dat zijn klanten veel meer thuiszitten. Ze eten meer thuis en minder op restaurant en ze kopen vaker online. De omzet die Ahold Delhaize in het tweede kwartaal boekte met webwinkels zoals Delhaize.be, AH.nl en Bol.com steeg met liefst 70 procent naar 1,4 miljard euro.

Extra groeispurt

De webwinkels groeien al jaren, maar Covid-19 leidt tot een extra groeispurt. Dit jaar zal Ahold Delhaize erin slagen om 7 miljard euro onlineomzet te boeken - en niet pas volgend jaar, zoals gepland.

'Ook in België steeg de onlineverkoop sneller dan in de voorbije jaren', zegt Muller. 'Zowel de verkoop van Bol.com, AH.be als Delhaize.be steeg fors.'

Ook in België steeg de online verkoop sneller dan in de voorbije jaren.
Frans Muller
CEO Ahold Delhaize

Toch blijven de onlinesupermarkten relatief klein. 'Het gros van de Belgen koopt liever in de winkel, maar we zien het aandeel onlineshoppers ook bij onze supermarkten fors toenemen.'

Door de groei investeert Ahold Delhaize meer in zijn e-commerce-infrastructuur, die op volle capaciteit draait. 'In Nederland investeerden we al in extra magazijnruimte voor Albert Heijn', zegt Frans Muller. 'Ook voor België denken we daarover na. Misschien hebben we daar meer nieuws over bij de rapportering van het derde kwartaal.'

Sinds deze week levert Albert Heijn in het Antwerpse boodschappen die online besteld werden aan huis. Delhaize doet dat al enkele jaren.

Zo blijft Ahold Delhaize uit de storm die zoveel winkelbedrijven treft. De modegroep FNG ging ten onder, mede door corona. In Nederland staat de winkelketen HEMA te koop, nadat schuldeisers het bedrijf hadden overgenomen van ondernemer Marcel Boekhoorn.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiVWh0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvb25kZXJuZW1lbi9yZXRhaWwvY29yb25hLWJvb3N0LXdpbnN0LWFob2xkLWRlbGhhaXplLzEwMjQzMjc3Lmh0bWzSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿