2020年10月8日木曜日

Reisvouchers dreigen waardeloos te worden - De Tijd

De reissector schreef de afgelopen maanden voor 351 miljoen euro tegoedbonnen uit aan de consument. Amper 13 procent van die vouchers is al opnieuw besteed. Als consumenten over een klein jaar hun voucher massaal omruilen voor geld dreigt de sector overkop te gaan.

Voormalig minister van Economie Nathalie Muylle (CD&V) schortte bij het begin van de coronacrisis de verplichte terugbetaling van geannuleerde pakketreizen tijdelijk op. Ze vreesde dat de reissector door de massale annulatie van de zomerplannen in moeilijkheden kwam. Daarnaast stond de overheid bij faillissementen van de reisbureaus garant voor een terugbetaling van de vakantie, maar in het garantiefonds lijkt niet voldoende geld te zitten om die lading te dekken.

Reizigers die een pakketreis hadden gekocht kregen een tegoedbon waarmee ze het komende jaar een nieuwe reis of andere reisdiensten konden kopen. Als de tegoedbon niet binnen het jaar besteed wordt, krijgt de consument de reis cash terugbetaald. Tot nu maakten consumenten voor slechts 13 procent van het totale bedrag aan vouchers nieuwe boekingen.

De reisbureaus schreven sinds maart 209.673 coronavouchers uit voor 351 miljoen euro. Daarvan werd afgelopen zomer slechts 44 miljoen euro gebruikt voor nieuwe boekingen. Liefst 307 miljoen euro aan vouchers moet later dus nog ingeruild worden. Een groot deel van dat bedrag dreigen de reisbureaus volgend jaar cash te moeten uitbetalen aan de consument, wat een zware dobber kan zijn.

'Dat is problematisch omdat er onduidelijkheid is over de gegarandeerde terugbetaling aan de consument', zegt N-VA-Kamerlid Anneleen Van Bossuyt. De overheid staat met het Garantiefonds borg voor een gegarandeerde terugbetaling aan de reiziger bij een faillissement van de reisorganisator. 'Maar dat fonds beschikt niet over voldoende middelen om die 307 miljoen te dekken', zegt ze.

Van Bossuyt vraagt de nieuwe regering om actie. 'Er moet zo snel mogelijk een oplossing komen om de beloofde garantie aan de consument na te komen.' Als reisorganisatoren overkop gaan en het fonds is niet groot genoeg, dan dreigen de vouchers waardeloos te worden.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMibWh0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvcG9saXRpZWstZWNvbm9taWUvYmVsZ2llL2ZlZGVyYWFsL3JlaXN2b3VjaGVycy1kcmVpZ2VuLXdhYXJkZWxvb3MtdGUtd29yZGVuLzEwMjU2NDY0Lmh0bWzSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿