Heel wat mensen blijven interesse tonen in de staatsbon. Er werd al voor ruim 12,24 miljard euro ingeschreven op de nieuwe staatsbon van één jaar, uitgegeven door de Belgische overheid. Wie nog wil intekenen, twijfelt best niet te lang, want banken werken met bepaalde limieten waardoor de wachttijden om het geld over te schrijven oplopen.
Op één dag tijd een verhoging van bijna 4 miljard euro: er werd al voor 12.243.936.000 euro ingeschreven op de nieuwe staatsbon van één jaar. Dat maakte het Federaal Agentschap voor Schuld bekend.
Via de banken werd op drie dagen meer dan 6,241 miljard euro opgehaald. Via het Agentschap zelf, via de Grootboeken, werd al zeker voor 6,002 miljard euro ingetekend via 167.440 inschrijvingen. Gemiddeld tekent de inschrijver voor ongeveer 35.850 euro in.
Sinds afgelopen donderdag kunnen geïnteresseerden intekenen op een nieuwe staatsbon, die een looptijd heeft van één jaar en een nettorente biedt van 2,81 procent. Inschrijven kan via het Federaal Agentschap van de Schuld of via 13 banken die de staatsbon aanbieden.
Met de staatsbon hoopt de federale regering banken ertoe aan te zetten om hun spaarrentes te verhogen. Verschillende banken hebben dat sinds de aankondiging ook gedaan.
Inschrijvingen voor de staatsbon zijn bij het agentschap nog mogelijk tot en met donderdag 31 augustus. "Het geld moet vrijdagochtend op de rekening van de Staat staan", benadrukt het Agentschap. Bij de banken kan inschrijven nog tot en met vrijdag 1 september.
Jean Deboutte van het Federaal Agentschap voor de Schuld benadrukt dat het bedrag nog niet verworven is. "We gaan ervan uit dat er mogelijk inschrijvingen via de Grootboeken niet betaald zullen worden", klinkt het. Het Agentschap voor de Schuld heeft dinsdagmiddag voor in totaal ruim 2,45 miljard euro op zijn rekening ontvangen.
Limiet bij banken maakt overschrijven moeilijk
Om fraude en misbruik te vermijden, hebben banken ooit een dagelijkse of wekelijkse limiet ingesteld. Die limiet verhogen kan, maar kost tijd. Dus mensen die een hoog bedrag willen overschrijven, ondervinden problemen om dat tegen de deadline van 1 september te doen.
Volgens Deboutte hebben meer dan 3.000 mensen daar opmerkingen over gegeven bij hen. "Sommige klanten vrezen dat de banken niet optimaal willen meewerken. Ze denken dat de banken de staatsbon zien als een concurrerend product, en daarom de overschrijving zo moeilijk mogelijk maken."
Het is alsof we onze koekjes niet meer allemaal uit de koekendoos kunnen nemen, maar slechts één voor één
De bankenfederatie Febelfin spreekt dat tegen. "Overschrijvingslimieten zijn er om een goede reden, ze beschermen de consument. Het is uitzonderlijk dat mensen zulke grote bedragen overschrijven, maar de banken proberen het op te lossen en hun klanten bij te staan."
Toch hebben niet alle mensen dat gevoel. "Het is alsof we onze koekjes niet meer allemaal uit de koekendoos kunnen nemen, maar slechts één voor één. Het blijven wel onze koekjes", reageert iemand gefrustreerd.
Kan je de limiet nog tijdig aanpassen?
Even een opsomming: bij KBC ligt de limiet op 10.000 euro per dag voor een online-overschrijving. Bij Belfius kan je 25.000 euro per week overschrijven en bij ING België en BNP Paribas Fortis is de limiet 25.000 euro per dag. Als je dan ziet dat er gemiddeld voor bijna 36.000 euro wordt ingetekend, is het niet onlogisch dat mensen op die limieten botsen.
De limieten tijdelijk optrekken om grote overschrijvingen mogelijk te maken, kan, maar ook dan kunnen er vertragingen op zitten. Als je naar het kantoor van de banken gaat, is het vaak eenvoudiger om de limiet aan te passen.
Heel wat banken hebben hun capaciteit opgetrokken en bijvoorbeeld meer medewerkers ingeschakeld bij de callcenters
In de krant Het Nieuwsblad zegt BNP Paribas Fortis dat je de limiet kan verhogen tot 300.000 euro per dag. Een probleempje: die verhoging gaat pas twee dagen later in. Mensen die woensdag of donderdag pas willen intekenen, zijn er dus aan voor de moeite.
"Heel wat banken hebben hun capaciteit opgetrokken en bijvoorbeeld meer medewerkers ingeschakeld bij de callcenters", zegt Isabelle Marchand van bankenfederatie Febelfin. "Ze zijn zich echt wel bewust van de drukte en gaan er alles aan doen om hun klanten te helpen om in te tekenen op de staatsbon."
0 件のコメント:
コメントを投稿