2024年4月13日土曜日

Redding Audi Vorst “niet onhaalbaar” - De Standaard

Autosector

De productie van de Audi Q8 e-tron verdwijnt in 2027 uit Vorst.© belga

Vrijdag vond de eerste vergadering plaats van de interregionale taskforce om de toekomst van Audi Vorst te vrijwaren. De analyse is dat het een uitdagend maar niet onhaalbaar dossier wordt.

Pascal Dendooven

Voor de mogelijke redding van Audi Vorst werd een interregionale taskforce samengesteld waar verschillende federale ministers bij betrokken zijn, maar ook ministers uit de drie regio’s aan deelnemen. Het initiatief komt van premier Alexander De Croo (Open VLD). De interregionale samenwerking voor Audi Brussel contrasteert met de totale afwezigheid van het federale niveau bij de mislukte reddingspoging van busbouwer Van Hool.

De verschillende entiteiten trokken vrijdag naar de vergadering met een inventaris van wat in hun gereedschapskist zit. Dat gaat dan bijvoorbeeld over opleidings- en innovatiesteun en andere financiële waarborgen. De inzet is om de Duitse eigenaars te overtuigen aan Audi Vorst een nieuw model toe te wijzen nu in 2027 de productie van de Q8 e-tron er afloopt. Dat model wordt vernieuwd en verschuift naar Mexico. Het zegt iets over de uitdaging waar Vorst tegen aankijkt. In Mexico zit heel wat autoassemblage-activiteit en zijn de loonkosten een stuk lager.

Van VW naar Audi

Het was eerder al moeilijk bij Audi Vorst toen in 2018 de productie van de Audi A1 verschoof naar Spanje. In een nog verder verleden ontstond in 2006 een crisis toen de toenmalige Volkswagen-fabriek de productie van de Golf verloor en de fabriek een eerste keer gered moest worden. Dat leidde tot de omvorming van de VW-fabriek tot een Audi-fabriek, met 3.200 minder jobs dan voorheen.

De tewerkstelling en productie bij de Brusselse fabriek van Audi staat al opnieuw een poosje onder druk. Het is een sterk gesyndicaliseerde fabriek waar nog zo’n 3.000 werknemers op de loonlijst staan. De directie van Audi Brussel besloot eerder te stoppen met interimarbeid, waardoor 371 tijdelijke jobs verdwenen. De autoproductie werd vertraagd om het beschikbare werk beter te spreiden. De afbouw van die tijdelijke jobs gaf aanleiding tot een stakingsaanzegging.

De analyse is dat de Brusselse fabriek ook troeven heeft. Onder meer de fiscale voordelen van de nacht- en ploegenarbeid zouden maken dat de loonkosten er niet hoger zijn dan in Duitsland. Het Grondwettelijk Hof schoot eerder dit jaar de fiscale voordelen voor ploegenarbeid wel aan flarden, maar de regering werkte toen op voorstel van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) een tijdelijk vangnet uit dat tot in 2026 overeind blijft. Ook het systeem van tijdelijke werkloosheid wordt doorgaans als troef gezien. De vraag is hoeveel extra voordelen nodig zijn om Audi over de streep te trekken in Vorst door te gaan.

Eerder al schreef de doorgaans goed geïnformeerde website Automobilwoche dat Volkswagen, waar Audi onderdeel van is, een oplossing zoekt voor Audi Brussels. Wat er precies op tafel ligt bij de taskforce is niet bekend. Ministers werden verplicht een geheimhoudingsclausule te ondertekenen, een eis van de Duitsers. Wel is duidelijk dat een aantal pistes besproken werd die nu verder uitgewerkt zullen worden. Half mei zou een nieuwe vergadering van de taskforce plaatsvinden. Tot nader order blijft november de deadline die Audi zou hanteren voor de beslissing over een mogelijke opvolger van de Q8 e-tron bij Audi Brussel. Over een kosten-batenanalyse van een mogelijke redding, is voorlopig nog niets vernomen. Ook is niet bekend wat het prijskaartje en de voordelen waren van de eerdere redding van de Brusselse fabriek.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyNDA0MTJfOTU5MDM5MjDSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿