Vannacht zal het door luchtverkeersleider Skeyes gecontroleerde luchtruim opnieuw drie uur lang dicht zijn. Door ziekte zijn er onvoldoende luchtverkeersleiders.
Het luchtruim dat onder controle staat van Skeyes zal gesloten zijn van 1.30 uur tot 4.30 uur, aldus de woordvoerder. Daardoor zullen er geen vliegtuigen kunnen landen op of opstijgen van de Belgische luchthavens.
Bij Skeyes heerst er al lang een sociaal conflict. Het personeel is ontevreden over de hoge werkdruk en de arbeidsorganisatie.
Twee weken geleden werd een bemiddelaar aangesteld, die procedure loopt nog. Sindsdien wordt er niet meer gestaakt, maar de luchtverkeersleiders zien het meestal niet zitten om nog vrijwillig in te springen voor zieke collega’s. Gaten in de bezetting raken daardoor niet opgevuld.
De voorbije weken konden zo al verschillende nachten gedurende enkele uren geen vliegtuigen opstijgen of landen in (delen van) ons land door een tekort aan luchtverkeersleiders. Vooral het vrachtverkeer ondervindt daarvan problemen. Dat zou ook vannacht het geval zijn. Vakantiegangers zouden geen hinder ondervinden.
De luchtverkeersleiders van Skeyes begeleiden de landende en opstijgende vliegtuigen, en beheren het overvliegende vliegverkeer tot 24.500 voet (ongeveer 7.500 meter). Het hogere luchtruim valt onder de bevoegdheid van Eurocontrol.
Beperkte groei van de luchthaven
De acties van de luchtverkeersleiders hebben een invloed op de groeicijfers van de luchthaven.
Brussels Airport heeft in maart net geen 2 miljoen passagiers over de vloer gekregen, 1,9 procent meer dan in maart vorig jaar. De groei bleef beperkt door de stakingsacties van de luchtverkeersleiders van Skeyes, zo meldt de luchthaven.
Door de acties moest op Brussels Airport 1,3 procent van alle passagiersvluchten in maart geannuleerd worden, luidt het. Daarnaast speelde ook het faillissement van de regionale Engelse vliegmaatschappij flybmi een, beperktere, rol.
Ook in februari was de luchthaven al getroffen door een externe gebeurtenis. De nationale staking van 13 februari leidde toen tot een passagiersdaling van 0,5 procent tegenover februari 2018.
Wat het vrachtvervoer betreft, was de impact van de acties bij skeyes groter. In maart moest 8,7 procent van de cargovluchten worden geschrapt. Bovendien vertraagt de groei in de Europese vrachtsector al enkele maanden, klinkt het.
Read Again http://www.standaard.be/cnt/dmf20190412_04317807
0 件のコメント:
コメントを投稿