Een kilometerslange brug waarvan het middeldeel op amper twintig seconden tijd volledig in elkaar stort. Het waren hallucinante beelden die vanuit de Amerikaanse staat Maryland snel heel de wereld rondgingen. Alles gebeurde rond 1.30 uur lokale tijd toen het vrachtschip Dali opeens van zijn koers afweek ter hoogte van de Francis Scott Key Bridge. Alle bemanningsleden van het schip zijn ongedeerd, maar acht werklieden en minstens zeven auto’s belandden in het koude water.
Alles wijst erop dat het om een dramatisch ongeluk gaat, en niet om terrorisme. De FBI-afdeling van Baltimore kwam ter plaatse, maar die stelde kort na de middag (Belgische tijd) dat de botsing “geen opzettelijke daad” leek te zijn. “Dit is een tragedie die je jezelf nooit kunt voorstellen. Het zag eruit als iets uit een actiefilm”, zei burgemeester Brandon Scott aan internationale media.
Stuurloos
De Dali was kort voor de botsing stuurloos geraakt doordat het schip de voortstuwing verloor en de stroom uitviel. De bemanningsleden hadden de autoriteiten gewaarschuwd en hun ankers uitgegooid, maar een aanvaring was onvermijdelijk omdat er geen controle meer was over het vaartuig. “Het schip bewoog met een zeer hoge snelheid richting de brug”, zei gouverneur Wes Moore tijdens een persconferentie. “De bemanning van het schip verstuurde nog een noodoproep, maar de snelheid leek te hoog om het incident te voorkomen.” Een veel grotere ramp kon echter nog vermeden worden doordat het verkeer op de brug na de noodoproep meteen werd tegengehouden.
Dali is onderdeel van de Deense rederij Maersk, die meer dan 700 schepen bezit. Door het ongeval kreeg het bedrijf serieuze klappen op de beurs: het verliest volgens De Tijd al 6,5 procent in Kopenhagen en Londen. Dali was in 2016 al eens betrokken bij een incident in ons land, namelijk in de haven van Antwerpen. De boeg van de boot voer toen tegen een kaai aan, en raakte over verschillende meters beschadigd.
In totaal waren acht arbeiders aan het werk op de brug toen de boot crashte. Er zijn op dit moment nog zes vermisten, van de twee personen die al gered konden worden, ligt er nog eentje in het ziekenhuis. Daarnaast zijn er ook nog zeker zeven auto’s in het water gegaan, al is dat precieze aantal nog niet duidelijk. Duikers zijn nog op zoek naar overlevenden in het water, maar die kans wordt met de minuut kleiner. “De watertemperatuur bedraagt nu ongeveer 9 graden”, vertelde een expert aan CNN. “Dat lijkt misschien niet heel koud, maar al vanaf een watertemperatuur van 21 graden kan dat dodelijke gevolgen hebben.”
Vernoemd naar schrijver volkslied
De Francis Scott Key Brigde was een opvallend en imposant bouwwerk van maar liefst 2,6 kilometer lang. Bij de opening in 1977 ging het om de tweede langste brug in zijn soort. Alles samen kostte de bouw meer dan 110 miljoen dollar en de brug werd dagelijks door zo’n 35.000 mensen gebruikt.
De brug droeg de naam van Francis Scott Key, een Amerikaans rechter en auteur die actief was in de 19de eeuw. De man was in 1814 getuige van de slag van Baltimore, waarbij het Fort McHenry nabij de haven gebombardeerd werd door de Britten. Tijdens die slag raakte hij geïnspireerd om het gedicht The defense of Fort McHenry te schrijven. En dat zou later hernoemd worden naar The star-spangled banner, wat we vandaag kennen als het volkslied van de Verenigde Staten.
Dat de brug niet van de jongste was, is wel duidelijk. Maar hoe kan het dat de stalen constructie meteen als een kaartenhuisje in elkaar viel? Dat heeft waarschijnlijk te maken met de grote overspanning, ofwel de afstand tussen twee steunpilaren. De grootste overspanning op de brug was maar liefst 366 meter. Ter vergelijking: de langste overspanning op het viaduct van Vilvoorde bedraagt 163 meter. Daarnaast zijn nieuwere bruggen beter “tegen een stootje bestand” dan de oudere varianten. Toch was de brug volgens de lokale autoriteiten technisch nog in een goeie staat.
Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiK2h0dHBzOi8vd3d3Lmd2YS5iZS9jbnQvZG1mMjAyNDAzMjZfOTYyNDU1MzPSAQA?oc=5
0 件のコメント:
コメントを投稿