2024年3月18日月曜日

Kandidaat-overnemer Guido Dumarey pleit voor defensietak bij Van Hool - Gazet van Antwerpen

Busbouwer Van Hool zou een defensiedivisie moeten starten die minstens 10 procent van de omzet levert, omdat er meer mee te verdienen valt. Dat heeft zakenman Guido Dumarey, die met Van Hool een doorstart wil maken, gezegd in ‘De Ochtend’ op Radio 1.

Bron: Belga

De West-Vlaming wil de busbouwer uit Koningshooikt overnemen na een faillissement en een snelle doorstart maken. Hij wil 1.800 werknemers behouden. Dumarey zegt er alles aan te doen om zijn project te doen slagen, maar geeft zichzelf maar 30 procent kans. Er zijn immers mogelijk nog geïnteresseerden. In een gedeeltelijke overname is Dumarey niet geïnteresseerd.

Dumarey is kritisch over het vorige beleid bij Van Hool. Het bedrijf heeft stilgestaan, zegt hij. Het systeem dat het productieproces aanstuurt “is 20 jaar oud” en er is te weinig geïnvesteerd. “Het is als met een grote boot op de oceaan gaan zonder kompas.”

LEES OOK. Een ‘wonderdokter’ volgens de één, een ‘lijkenpikker’ volgens de ander: wie is Guido Dumarey, de ondernemer die Van Hool wil redden?

Bovendien was Van Hool “te lief voor de klanten”, vindt Dumarey. Doordat het bedrijf een breed gamma had met veel opties, was er geen seriewerk. “Dat is leuk voor de klant, maar dan moet hij ervoor betalen ook.”

Anderzijds erkent Dumarey dat Van Hool met onverwachte tegenslagen te maken kreeg. “Ze komen uit een perfecte storm: eerst corona, dan een trage doorstart met problemen in de leveringsketen en daarna superinflatie. Door de oorlog in Oekraïne zijn ze ook veel medewerkers verloren in Noord-Macedonië.”

LEES OOK. Bedrijvendokter wil Van Hool overnemen, maar dat moet dan eerst failliet gaan

Tegen eind 2024 wil Dumarey orde op zaken stellen. “We moeten data hebben over alles: wat het kost, hoe lang het duurt om iets te maken, wat de stock is, wat het werkkapitaal is. In 2025 kunnen we dan als een normaal bedrijf functioneren.” De productiviteit moet naar boven en “er moet dringend een sense of urgency komen”.

Dumarey maakte faam met Punch International en bouwde met Punch Powerglide een nieuwe industriële groep uit, met fabrieken in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar kocht hij in het Verenigd Koninkrijk nog Woodall Nicholson, een producent van kleinere bussen die in de problemen was geraakt.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiK2h0dHBzOi8vd3d3Lmd2YS5iZS9jbnQvZG1mMjAyNDAzMTdfOTM0NjUyMTfSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿