2024年3月29日金曜日

Trailergroep Schmitz Cargobull is de partner van VDL voor Van Hool - De Standaard

Van Hool

Schmitz Cargobull is geïnteresseerd in de afdeling industriële voertuigen van Van Hool.© picture alliance via Getty Image

Guido Dumarey kijkt aan tegen stevige concurrentie voor zijn bod op Van Hool. Het Nederlandse VDL vormt een tandem met de Duitse trailergroep Schmitz Cargobull, de marktleider in opleggers.

Pascal Dendooven

De Europese marktleider in trailers, Schmitz Cargobull, is de partner van de Nederlandse bussenfabrikant VDL voor Van Hool. Waar VDL in de markt is voor de bussenactiviteit van Van Hool, mikt Schmitz Cargobull op de divisie industriële voertuigen, meldt de krant De Tijd. Dat is bevestigd aan De Standaard.

Schmitz Cargobull is ook in ons land vertegenwoordigd, met name in Sint-Martens-Latem. Het bedrijf ontstond in 1892 als smederij. De oorspronkelijke naam van de groep was Schmitz Anhänger, maar wegens de internationalisering werd die gewijzigd in Schmitz Cargobull.

In het boekjaar dat afsloot op 31 maart 2023, telde de groep 6.800 werknemers en vervaardigde het 57.122 trailers – dat zijn 4.000 stuks minder dan een jaar eerder. De omzet kwam uit op 2,6 miljard euro. Schmitz Cargobull boekte daarop een bedrijfswinst van 108,5 miljoen. Dat komt neer op een marge van 4,1 procent, wat iets lager is dan het beoogde doel van 5 procent.

Schmitz Cargobull produceert een breed gamma aan industriële voertuigen, maar geen tanktrailers. Die maakt Van Hool wel.

Crisismanager Marc Zwaaneveld heeft al een bod van Guido Dumarey in handen. Het is de bedoeling dat daar zo snel mogelijk een bod van VDL en de Duitsers bijkomt. Volgende week kunnen de curatoren daarmee aan de slag.

Voor Dumarey betekent een bod van VDL en Schmitz Cargobull stevige concurrentie. Dumarey heeft de reputatie van zuinig te bieden. Hij mikt wel op het geheel, wat de diverse activiteiten van Van Hool in één (Vlaamse) hand zou houden. Daartegenover staat dat hij moet opboksen tegen twee industriële groepen die elk in hun markt gevestigde waarden zijn. In het plan van Dumarey moet de huidige busfabriek in Koningshooikt omgebouwd worden tot een efficiënte productiehal.

De ondernemingsrechtbank heeft de curatoren al geselecteerd. Het gaat onder meer om Kris Van den Berghen en Jeroen Pinoy.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyNDAzMjlfOTMwMzU1NzbSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿