2024年3月30日土曜日

Ontknoping nadert bij Van Hool: topfavoriet is Duits-Nederlandse alliantie - De Morgen

Nu kan het nu heel snel gaan voor Van Hool: ‘Ik verwacht dat we elk moment de overnemer(s) kunnen kennen’

Het gonst al geruime tijd van de geruchten over mogelijke overnemers die - minstens een deel van - de groep willen overnemen. Crisismanager Marc Zwaaneveld is volop aan het onderhandelen met geïnteresseerden. Verwacht wordt dat dinsdag het faillissement wordt uitgesproken en dat de crisismanager tegen dan al een deal heeft. Welke opties zijn er?

Duits-Nederlandse alliantie

Vrijdag berichtte De Tijd dat de alliantie tussen het Nederlandse VDL en het Duitse Schmitz Cargobull kandidaat is. Die laatste is Europees marktleider in trailerbouw, met 6.000 medewerkers en een omzet van ruim 2 miljard euro. De Duitsers zijn vooral geïnteresseerd in de divisie Industriële Voertuigen bij Van Hool. Die maken onder andere tanktrailers, iets wat in het gamma van Schmitz nog ontbreekt.

De kennis en ervaring van Schmitz zou bij de IV-tak van Van Hool welkom kunnen zijn. Bovendien kan het Duitse bedrijf ook helpen om nieuwe producten te maken, zoals in een doorlichting van het bedrijf aangeraden wordt. Een van die mogelijk producten zijn koelwagens, net dat waarmee Schmitz groot is geworden.

Ook het Nederlandse VDL is zeker geen ‘kleintje’ te noemen. Het is een multinational met meer dan 16.000 werknemers over meer dan honderd dochter­bedrijven. Het produceert niet enkel bussen, maar even goed vrachtwagenassen of dakkoffers tot veevoedermachines. VDL is vooral geïnteresseerd in de touringcars die Van Hool maakt. Zelf maakt het eerder stadsbussen.

De twee hebben eerder al samengewerkt, maar onder welke vorm ze dat hier zouden willen gaan doen is niet duidelijk. Wel willen ze in Vlaanderen stoppen met stadsbussen produceren en de productie van touringcars naar Noord-Macedonië overbrengen. Daardoor zou enkel de trailerdivisie in Vlaanderen overblijven. Dat betekent aanzienlijk jobverlies in Koningshooikt. Maar aangezien ze goede financiële papieren kunnen voorleggen, zijn ze toch topfavoriet, zo geven de meeste kenners aan.

‘Bedrijvendokter’

Al zijn er nog spelers die meedingen. De West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey deed donderdag al een voorwaardelijk bod. Dat schreef De Standaard. Dumarey wil het geheel van de groep opkopen, zowel de activiteiten als het vastgoed.

Dumarey kocht in het verleden al meerdere bedrijven in moeilijkheden op, om hen te redden. Het leverde hem de naam ‘bedrijvendokter’ op. Vorig jaar nog kocht hij Woodall Nicholson, een producent van kleinere bussen uit het Verenigd Koninkrijk die in de problemen was geraakt. Die ervaring wil hij inzetten bij Van Hool.

Zelf wil hij zoveel mogelijk activiteit in België houden. Dat gaat in tegen wat crisismanger Zwaaneveld zelf eerder deze week in zijn reddingsplan schreef. Hij vond dat de productie van stadsbussen in Koningshooikt het best zou uitdoven. Hij wou ook de productie van reisbussen volledig naar Noord-Macedonië verhuizen. ‘Dokter’ Dumarey ziet dat dus anders. Hij wil lijnbussen blijven maken in Vlaanderen, maar wel de kosten drukken door meer te standaardiseren. Ook de divisie industriële voertuigen wil hij hier houden en die op termijn laten meedraaien in de defensie-industrie.

Dumarey wil een snelle doorstart, maar niet meteen op volle kracht. Maar belangrijk: hij hoopt 1.800 van de 2.500 jobs te kunnen redden.

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: hij wil zoveel mogelijk in ons land houden en zoveel mogelijk jobs redden. Zwak punt in dit scenario: voor een duurzame oplossing is een pak kapitaal nodig, nu meteen en ook later. Vraag is of Dumarey dat kan ophoesten. Zijn Dumarey Groep is niet beursgenoteerd en ondanks een omzet van ongeveer 1 miljard euro en zo’n 3.000 werknemers blijft het wel een kleine speler.

Kleintjes die stukjes nemen

Naast de twee grote blokken is er ook een kleinere, vierde kandidaat-overnemer. Dat bevestigt minister van Werk Jo Brouns (cd&v). Veel meer daarover is niet bekend. Ook de naam van de vierde kandidaat is niet bekendgemaakt. Vooral de trailerdivisie en de Amerikaanse tak kunnen kleinere overnemers aantrekken. Ook de onderzoeksafdeling van Van Hool staat goed aangeschreven in de sector.

Het is nu aan de crisismanager om te kijken welk scenario, of eventueel een combinatie van scenario’s, de beste oplossing is. De vakbonden bij Van Hool hopen dat er zoveel mogelijk jobs gespaard worden, maar houden zich nu naar eigen zeggen koest “om de gesprekken met mogelijke overnemers niet te hypothekeren”.

Wie uiteindelijk Van Hool of delen daarvan kan overnemen, hangt af van een aantal zaken, meent Bruno Schoenaerts, advocaat en reorganisatiespecialist bij Schoenaerts & Partners. “Er wordt nu een rapport opgemaakt van wie er wat te bieden heeft, om dan voor te leggen aan een rechtbank. In de beslissing is jobbehoud een prioritair criterium, maar dat wordt wel afgewogen aan het feit of de kandidaat ook voldoende garanties kan bieden.” Ook hij kijkt eerder naar de combo DVL-Schmitz als grootste kanshebber.

Volgens Schoenaerts kan het nu heel snel gaan. Bij een faillissement spreekt de rechtbank dat normaal gezien eerst uit en wordt vervolgens een curator aangesteld die onderhandelingen kan starten. Hier zijn die onderhandelingen al bezig en zijn ook al de namen van curatoren bekend. “Dat kan alleen als er sprake is van een stil faillissement”, zegt Schoenaerts. “Daarbij wordt achter de schermen en onder toezicht van de rechtbank alles geregeld, om dan bij een gerechtelijke faillietverklaring meteen in actie te kunnen schieten. Ik verwacht dat we elk moment de overnemer(s) kunnen kennen en dat dinsdag het faillissement uitgesproken wordt.”

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMicmh0dHBzOi8vd3d3LmRlbW9yZ2VuLmJlL25pZXV3cy9vbnRrbm9waW5nLW5hZGVydC1iaWotdmFuLWhvb2wtdG9wZmF2b3JpZXQtaXMtZHVpdHMtbmVkZXJsYW5kc2UtYWxsaWFudGllfmI1YzFlMTBjL9IBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿