De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap Bloomberg.
Volgens Tesla zou de verandering de voetafdruk van de productie met meer dan 40 procent kunnen verlagen. Toekomstige fabrieken zouden sneller en goedkoper gebouwd kunnen worden.
Als het nieuwe productieproces succesvol blijkt, kan het volgens Tesla de productiekosten halveren. Dat zou erg belangrijk zijn voor de plannen van Tesla om met een goedkope elektrische wagen te komen, die de vertragende vraag kan aanwakkeren.
Tesla-topman Elon Musk noemde het nieuwe productiesysteem “revolutionair” en “veel geavanceerder dan elk ander productiesysteem ter wereld, met een aanzienlijke marge”.
Toch wijzen analisten erop dat het nieuwe systeem van Tesla zich nog niet bewezen heeft en dat het gepaard kan gaan met inefficiënties en risico’s. Een recente analyse door Bloomberg wees uit dat het nieuwe modulaire productieproces de kosten met een derde zou kunnen verlagen, niet met de helft.
Tesla heeft vorig jaar 1,8 miljoen wagens geleverd, maar wil tegen 2030 aan 30 miljoen wagens komen. Om die doelstelling te bereiken heeft de autobouwer aanzienlijk goedkopere auto’s in zijn gamma nodig.
0 件のコメント:
コメントを投稿