Bij busbouwer Van Hool in Koningshooikt zullen dit jaar 830 jobs verdwijnen en zullen de komende 3 jaar nog eens bijna 300 mensen moeten vertrekken. Dat heeft de directie aangekondigd tijdens een bijzondere ondernemingsraad. "We begrijpen de impact die dit plan heeft op medewerkers en hun families, en het valt ons zwaar om deze stap te zetten", zegt co-CEO Marc Zwaaneveld.
Busbouwer Van Hool heeft tijdens een bijzondere ondernemingsraad aangekondigd dat er tussen nu en 2027 meer dan 1.100 jobs zullen verdwijnen bij de Belgische vestiging van het bedrijf in Koningshooikt. De ontslagen kaderen in het 'Herstelplan Van Hool' waarmee de directie het bedrijf terug op de rails wil krijgen.
De directie heeft het over "een noodzakelijke herstructurering". Het herstelplan moet een antwoord bieden op de "uitdagende financiële omstandigheden" waarin Van Hool zich bevindt. "Deze omstandigheden werden veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder de impact van het coronavirus, hoge energiekosten, sterke inflatie en wereldwijde toeleveringsproblemen van onderdelen."
830 jobs verdwijnen nog dit jaar
Het grootste aantal vertrekken - ongeveer 830 - zou dit jaar plaatsvinden. "Dit omvat verschillende vormen van afscheid zoals ontslagen, pensioenregelingen en natuurlijk verloop", luidt het in een persbericht.
In de jaren 2025 en 2026 zouden nog eens ruim 50 natuurlijke vertrekken gepland worden. In 2027 zouden nog eens ongeveer 220 medewerkers het bedrijf verlaten via ontslagen en pensioenregelingen.
Het is noodzakelijk om deze maatregelen te nemen om een duurzame toekomst van Van Hool veilig te stellen
"We begrijpen de impact die dit plan heeft op medewerkers en hun families, en het valt ons zwaar om deze stap te zetten", zegt Marc Zwaaneveld, co-CEO van Van Hool. "Echter, gezien de hoogdringende situatie waarin het bedrijf zich bevindt, is het echt noodzakelijk om deze maatregelen te nemen om een duurzame toekomst van Van Hool veilig te stellen. Met dit herstelplan blijven we een betekenisvolle werkgever in Vlaanderen.”
Productie stadsbussen en touringcars verhuist naar Noord-Macedonië
Dit weekend was al uitgelekt dat Van Hool zou stoppen met de productie van stadsbussen in de vestiging in Koningshooikt (Lier). Die activiteit - én de productie van touringcars - zou voortaan verhuizen naar de fabriek in Skopje in Noord-Macedonië.
De productie van industriële voertuigen - grote opleggers en trailers - blijft in Koningshooikt en ook de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling blijft gespaard. "Het 'Herstelplan Van Hool' voorziet op termijn een directe tewerkstelling van ongeveer 1.400 medewerkers en bijna 3.000 als je de indirecte werkgelegenheid, waarvan het overgrote deel in de regio, meetelt."
Van Hool schrapt niet alleen jobs, maar moet op zoek naar bijkomende financiering om het schip te keren. Als tegen het einde van deze maand niet minstens 45 miljoen euro wordt gevonden, dreigt een faillissement.
"De kas is leeg", verneemt persagentschap Belga bij de vakbonden. "Op korte termijn is er dringend liquiditeit nodig. Een transformatieplan is nodig om het faillissement af te wenden. Als er geen akkoord is met alle stakeholders voor 31 maart, volgt een faillissement."
ACV verwacht "moeilijke onderhandelingen"
De directie van het busbedrijf nodigt de vakbonden uit om deel te nemen aan de komende informatie- en consultatierondes. "Het is duidelijk dat we de komende periode voor grote en moeilijke uitdagingen en onderhandelingen staan", zegt Kim Samison van het Algemeen Christelijk Vakverbond (ACV).
Volgens het ACV is de politieke aandacht van tijdens de coronaperiode voor de Vlaamse maakindustrie ('koop lokaal') even snel weggeëbd als ze gekomen was. "Toen bleek dat men de aanbesteding van 92 elektrische bussen, binnen een groot raamakkoord van 500 bussen, gunde aan een Chinese speler, riep dit syndicale woede op."
Voor de vakbonden was dat nieuws extra zuur omdat de concurrent gesubsidieerd wordt door de Chinese overheid. "Daarenboven werden door deze aanbesteding de technologische ontwikkelingskansen voor onze eigen maakindustrie bemoeilijkt tegenover Aziatische spelers. Heel wat deskundigen hebben de voorbije periode serieus hun wenkbrauwen gefronst over deze marktverstoring en aanbestedingspolitiek."
0 件のコメント:
コメントを投稿