Er zijn privé-investeerders die bereid zijn om in bussenbouwer Van Hool te investeren. Dat heeft Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) gezegd in 'Villa Politica'. Maar het is wel nog te vroeg om nu al te zeggen dat Van Hool nu al gered is van het faillissement, voegt hij eraan toe.
De donkere wolken boven Van Hool in Koningshooikt zijn nog niet verdreven. Er is een herstructureringsplan waardoor er 1.100 banen zullen verdwijnen, maar dat is niet genoeg. "We hebben al met de banken samengezeten, de crisismanager heeft een herstructureringsplan voorgelegd en er is een extern bureau dat alles aan het doornemen is", zegt Jambon. "We zullen dat allemaal met welwillendheid bekijken."
Er zijn kandidaten, maar in zo'n dingen zijn er altijd cowboys en valabele kandidaten
De Vlaamse regering is niet bereid om Van Hool gewoon over te nemen. "De Europese staatssteunregels laten niet toe dat we het bedrijf volledig in overheidshanden zouden nemen, als we dat al zouden willen", aldus de minister-president.
"Er moet inderdaad privékapitaal worden gemobiliseerd." Maar wie wil investeren in Van Hool? "Er zijn kandidaten, maar in zo'n dingen zijn er altijd cowboys en valabele kandidaten. Ook dat moet tegen het licht worden gehouden."
Veel meer wil Jambon niet kwijt: "Dat behoort tot de discretie om tot een goede oplossing te komen."
Er hebben zich al private partners gemeld die in het kapitaal van busbouwer Van Hool willen stappen, bevestigt ook het kabinet van Vlaams minister van Economie Jo Brouns (CD&V) Hij omschrijft het herstructureringsplan van de crisismanager bij Van Hool als "een sterk plan". "Hij verdient alle kansen om een doorstart mogelijk te maken", aldus Brouns in het Vlaams Parlement.
De Lijn zou verschil niet hebben gemaakt
De kritiek van de oppositie dat de Vlaamse regering fouten zou hebben gemaakt door De Lijn geen bussen bij Van Hool te laten bestellen, maar voor elektrische bussen te kiezen voor het Chinese BYD, klopt volgens de minister-president niet.
"Wij hébben een contract lopen voor 300 bussen die Van Hool zelf mag invullen", zegt hij. "Maar Van Hool zegt zelf dat de business van lijnbussen hun business niet meer is. Zij trekken zich terug uit die markt. Dat zegt genoeg."
Maar mocht de bussenbouwer toch nog willen, kunnen ze volgens de minister-president 300 bussen leveren. "Wij zijn vragende partij aan Van Hool om te leveren."
0 件のコメント:
コメントを投稿