2019年1月23日水曜日

Delhaize sluit 2018 in schoonheid af - De Tijd

De supermarktketen presteerde in het slotkwartaal licht beter dan verwacht. Hetzelfde geldt voor de moedergroep Ahold Delhaize.

De Belgen shopten in het eindejaarskwartaal van 2018 voor 1,3 miljard euro bij Delhaize. Dat is 3,6 procent meer dan in 2017, toen er in dezelfde periode één openingsdag minder was. 

Dat staat in de tradingupdate van de moedergroep Ahold Delhaize  , die over de hele lijn met sterke cijfers uitpakt. De volledige resultaten volgen over een maand.

Het marktaandeel van Delhaize, goed voor 777 winkels, zat vorig jaar in de lift. Jarenlang stonden de omzet en de winst onder druk, maar door het promotiebeleid om te gooien werd het tij dit jaar gekeerd. De keten geeft minder, maar grotere kortingen.

Naast Delhaize snoepte ook Colruyt klanten af van Carrefour. Tussen april en september (2018) steeg Colruyts marktaandeel van 31,9 tot 32,4 procent. 

E-commerce

Ahold Delhaize kan over het algemeen terugblikken op een goed vierde kwartaal. De wereldwijde omzet dikte 3 procent aan tot 16,5 miljard euro. Analisten gingen uit van 16,4 miljard euro. 

In de VS, met 1.961 winkels goed voor driekwart van de omzet, was er 2,6 procent groei. Ook de Food Lion-winkels wonnen marktaandeel. En e-commerce ging 12 procent vooruit.  

In Nederland (2.151 winkels), waar de omzet 3,6 procent aandikte ondanks een licht lager marktaandeel voor Albert Heijn, gingen de online verkopen (grotendeels Bol.com) 30 procent hoger. In België was dat 29 procent.

Meer winst

Over heel 2018 zag Ahold Delhaize zijn omzet 2,5 procent stijgen tot 62,8 miljard euro. De winst per aandeel zal aan de bovenkant van de voorspelde vork van 1,50 tot 1,60 euro uitkomen. 

De verwachte vrije kasstroom wordt licht opgetrokken van 'minstens' 2 miljard euro naar 'meer dan' 2 miljard euro, dankzij de verbetering van werkkapitaal. 

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://www.tijd.be/ondernemen/retail/delhaize-sluit-2018-in-schoonheid-af/10090128.html

0 件のコメント:

コメントを投稿