2019年4月10日水曜日

Weyts voert rekeningrijden af: 'N-VA gaat het niet door de strot rammen' - De Standaard

Zolang er geen draagvlak is bij de bevolking, gaat N-VA niet door met het rekeningrijden. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts nu ook met zoveel woorden gezegd op VTM Nieuws. Hij wil in de plaats daarvan een 'kwantumsprong' in de infrastructuurinvesteringen.

De Vlaamse regering voert al jaren voorbereidend studiewerk uit voor een slimme kilometerheffing, en minister Weyts stak nooit onder stoelen of banken een voorstander van rekeningrijden te zijn. Toch wilde de de voorbije dagen niemand bij N-VA nog zeggen dat zo'n kilometerheffing er komt. Voorzitter Bart De Wever en dinsdag nog Vlaams minister-president Bourgeois benadrukten vooral dat het geen belastingverhoging mag zijn.

Weyts antwoord op de vraag of zijn partij nu voor of tegen rekeningrijden is, was duidelijk: 'We gaan dat niet door de strot rammen als er geen draagvlak is bij de bevolking. Heel het discours hierover is verziekt. Voor- en tegenstanders zijn met extreme scenario's naar voor gekomen, en dat heeft de bevolking bang gemaakt.'

'Ik heb die professor gezien, als je zo'n medestander hebt, heb je geen tegenstanders nodig', verwees de minister daarbij in 'Terzake' op Canvas onder andere naar de voorbeeldbedragen van de kilometerheffing die mobiliteitsexpert Stef Proost maandagavond in het programma noemde. 'Ik heb dingen gehoord waarbij ik denk: "Hoe verzin je het?". Mensen denken dat ze dit jaar nog 1.000 euro extra gaan moeten betalen.'

'Jean-Marie zal niet ploegspeler van het jaar worden'

Dat N-VA met het afvoeren van het rekeningrijden een stevige bocht maakt, wilde de minister niet gezegd hebben. 'We kunnen ons principieel nog altijd vinden in een kilometerheffing', aldus Weyts, 'maar vandaag is er geen draagvlak voor.' Over de kritiek van Vlaams Belang op de 'Benbelasting' zoals het plan wel eens werd genoemd, is Weyts kort: 'Het gaat niet over Vlaams Belang, maar over de partijen die dingen realiseren. Ook die partijen hoor ik niet meer.'

Ook Jean-Marie Dedecker, die bij de verkiezingen opkomt op een N-VA-lijst, stelde maandagavond in 'Terzake' nog dat een stem op Weyts 'waarschijnlijk' een stem is voor het rekeningrijden. 'Ik ga niet in de val trappen om met hem in discussie te treden', reageerde Weyts. 'Maar ik vrees dat Jean-Marie weer naast de prijs van ploegspeler van het jaar zal grijpen.'

Megainfrastructuurinvesteringen

'Niks doen is geen optie', herhaalde Weyts, en dus wil de minister in de volgende regering 'extra megainfrastructuurinvesteringen' en het budget voor weginfrastructuur maar ook voor infrastructuur voor fiets en openbaar vervoer, optrekken van 10 naar 15 miljard euro. 'Overal waar we geïnvesteerd hebben, zien we de files verminderen.'

Op Canvas wilde de minister ten slotte geen definitief kruis maken over de kilometerheffing. 'Al degene die mij schouderklopjes gaven (voor de plannen met de kilometerheffing) in de coulissen, zoals Groen, hoor ik nu niet meer. In de politiek kan je niets alleen. Nu is er geen draagvlak, maar ik zeg niet dat het over vijf weken niet anders kan zijn.'

Let's block ads! (Why?)

Read Again http://www.standaard.be/cnt/dmf20190409_04312312

0 件のコメント:

コメントを投稿