De chipontwikkelaar is op weg om het recordjaar 2018 te verbeteren. CEO Marc Biron is door de componentenschaarste wel op zijn hoede voor 2022.
Met zijn eerste kwartaalrapport hoeft Marc Biron, die eind juli de CEO-fakkel overnam van Françoise Chombar, zeker niet te blozen. De positieve trend zet door en 2021 wordt zoals het er nu naar uitziet een recordjaar voor Melexis .
In het derde kwartaal realiseerde Melexis een omzet van 163 miljoen euro. Dat is 34 procent meer dan in de overeenkomstige periode van 2020 en aan de bovenkant van de vork die het bedrijf in juli meegaf (158 tot 163 miljoen euro). Analisten hadden 162 miljoen verwacht.
De brutowinst bedroeg 70,6 miljoen euro, wat neerkomt op 43,4 procent van de omzet en 57 procent meer is dan een jaar eerder. Voor de brutomarge had Melexis geen cijfer naar voren geschoven. 'Een voordelige productmix en wisselkoerseffecten hebben bijgedragen tot een sterke brutomarge', zegt financieel directeur Karen van Griensven in het persbericht.
De opwaartse trend is ook merkbaar in de bedrijfswinst, die met liefst 153 procent toenam tegenover het derde kwartaal van 2020 tot 40 miljoen euro. Dat is 9 procent meer dan in het tweede kwartaal en levert een marge op van ruim 24 procent.
Onderaan de tabel verschijnt een nettowinst van 36,5 miljoen euro of 0,90 euro per aandeel. Dat is 145 procent meer dan een jaar eerder en 9 procent meer dan het over het tweede kwartaal behaalde nettoresultaat.
Op basis van de sterke kwartaalcijfers - met de derde recordkwartaalomzet op rij - verhoogt Melexis zijn jaarprognose. Het Ieperse techbedrijf denkt in het vierde kwartaal een omzet tussen 160 en 165 miljoen euro te realiseren. Voor het hele jaar zou dat resulteren in een omzetgroei van ongeveer 26 procent. Tot dusver stond de prognose op 24 tot 27 procent omzetgroei.
De voortdurende mismatch tussen vraag en aanbod is onze grootste uitdaging.
Voor de brutomarge verwacht Melexis nog altijd 'ongeveer 42 procent', maar de prognose voor de operationele winstmarge stijgt van 'rond 22 procent' naar 'ongeveer 23 procent'. Als dat allemaal uitkomt, zou Melexis nog beter doen dan in 2018, dat tot dusver zijn beste jaar was (zie grafiek).
De vraag is wat 2022 brengt en daar is Biron toch wat op zijn hoede. 'Vandaag de dag is de voortdurende mismatch tussen vraag en aanbod onze grootste uitdaging', zegt hij in het persbericht.
'We blijven de beschikbare materialen verdelen over ons klantenbestand, terwijl we samenwerken met onze partners om de toeleveringsketen te stabiliseren en de capaciteit te verhogen.' Het is met andere woorden schipperen voor Melexis om de beschikbare autochips zo goed mogelijk over de verschillende autobouwers te verdelen.
Biron verwacht dat die situatie in 2022 voortduurt, 'gezien het huidige bestelgedrag van onze klanten'.
0 件のコメント:
コメントを投稿