2021年10月16日土曜日

Euronext Brussel: Het opwaartse kanaal van Euronav - De Tijd

Euronext Brussel was de rode lantaarn in Europa. Dat Agfa-Gevaert zijn offsetdrukplaten duurder maakt, wijst op margedruk. Euronav stoomde door na de instap van John Fredriksen.

Na de mooie prestatie van donderdag (+1,6%) zetten de Europese beurzen de rally gezapig verder. Gemiddeld wonnen ze 0,8 procent, volgens de Euro Stoxx50-index. Het seizoen van de derdekwartaalcijfers heeft een zonnige start genomen en daardoor verschuiven de inflatiezorgen naar de achtergrond.

De Bel20 bleef achter en sloot bijna stabiel op 4.205 punten. Vooral de biofarmabedrijven stonden op de rem - Galapagos zakt 2,1 procent en Argenx 1,5 procent. Het was ook opnieuw een offday voor AB InBev (-1,6%). Sinds deze week mogen twee grootaandeelhouders, Altria en de familie Santo Domingo, goed voor 14 procent van het kapitaal, hun aandelen verkopen na een 'lock-upperiode' van vijf jaar.

Voor UCB was het een belangrijke dag. Deze week geeft de Amerikaanse geneesmiddelendienst FDA vermoedelijk groen licht voor de lancering van het psoriasismedicijn Bimzelx. Dat kan uitgroeien tot de grootste blockbuster in de geschiedenis van het Belgische farmabedrijf. Analisten ramen de piekverkopen op meer dan 2,5 miljard euro. In afwachting van goed nieuws uit de VS trok UCB 0,8 procent hoger tot 98,08 euro.

Roerende voorheffing

Cofinimmo is onrechtstreeks het slachtoffer van de zoektocht van de overheid naar nieuwe inkomsten. Bij de opmaak van de begroting 2022 heeft de regering beslist dat vastgoedbedrijven vanaf volgend jaar 80 in plaats van 60 procent van hun portefeuille in zorgvastgoed moeten investeren om een roerende voorheffing op het dividend van 15 in plaats van de gangbare 30 procent te kunnen toepassen.

De vastgoedspeler Cofinimmo is al enkele jaren bezig het zwaartepunt van zijn portefeuille te verschuiven van kantoren naar zorgvastgoed en heeft daar ettelijke miljoenen euro in geïnvesteerd. In het tweede kwartaal steeg het gewicht van zorgvastgoed tot 59 procent, zodat de drempel van 60 procent in zicht was. De verschuiving naar 80 procent is vooral een tegenvaller voor de kleine beleggers in Cofinimmo. De impact van het nieuws uit De Tijd viel reuze mee: het aandeel won zelfs 0,5 procent tot 138,7 euro.

Offsetplaten

Voor de derde keer in minder dan tien maanden ziet Agfa-Gevaert zich verplicht de prijs van offsetplaten en chemicaliën te verhogen. Het gaat om een ‘dubbelcijferige’ verhoging, met meer dan 10 procent dus. De stijgende grondstofprijzen, in het bijzonder van aluminium, zijn de voornaamste oorzaak, maar ook de hogere logistieke en operationele kosten spelen mee.

Guy Sips, analist van KBC Securities, juicht de prijsverhoging toe, omdat daarmee de duurdere grondstoffen in zekere mate worden opgevangen. Toch verlaagt hij zijn ramingen voor 2022 verder voor de tak Offset Solutions. Dat brengt hem ertoe zijn koersdoel te laten zakken van 4,75 tot 4,40 euro. Hij behoudt zijn bijkopenadvies.

Omdat de grondstofprijzen de voorbije maanden verder geklommen zijn en Agfa in zijn vooruitzichten na de halfjaarresultaten al waarschuwde voor een moeilijke tweede jaarhelft, is dat geen grote verrassing, zegt Degroof Petercam-analist Kris Kippers. ‘Het bevestigt wel onze visie dat verdere margeverbetering niet om de hoek ligt.’ Kippers vindt dat Agfa de juiste maatregelen neemt, maar dat zal tijd vergen. Hij handhaaft zijn advies ('houden') en koersdoel (3,95 euro).

De margedruk haalde Agfa 1,7 procent onderuit tot 3,70 euro.

'The Warren Buffett of shipping'

Coup de théâtre bij Euronav . Donderdag raakte bekend dat de Noors-Cypriotische scheepvaartmagnaat John Fredriksen de voorbije maanden in alle stilte en stelselmatig aandelen Euronav heeft gekocht. Volgens een SEC filing, een officieel bericht aan de Amerikaanse beurswaakhond, bezit hij nu 9,8 procent van de Antwerpse tankerrederij. Daarmee is hij de grootste aandeelhouder.

Die grote positie leidde onmiddellijk tot speculatie dat Fredriksen uit is op een combinatie of samenwerking tussen zijn eigen tankerrederij Frontline en Euronav. Volgens het Belgisch bedrijf gaat het echter om een zuiver financiële investering en is er - op dit ogenblik - geen contact tussen Fredriksen en Euronav.

Fredriksen heeft een goede neus voor investeringen in de scheepvaartsector. Specialisten verwachten dat de tankersector, die al zowat een jaar in de lappenmand ligt, volgend jaar herstel zal kennen. Volgens Peter Sand, analist van de internationale scheepvaartvereniging Bimco, is Fredriksen 'the Warren Buffett of shipping'. Hij verwacht dat anderen hem zullen volgen.

Toeval of niet, Oddo BHF verhoogt zijn rating voor Euronav van ‘neutral’ ('houden') naar ‘outperform’ ('kopen'). Het koersdoel van analist Thijs Berkelder stijgt van 7,50 naar 10 euro.

Het aandeel Euronav, dat sinds het jaardieptepunt van midden augustus aan een sterke klim (zie grafiek) bezig is, won 5,8 procent tot 9,35 euro, goed voor de gouden medaille op de Brusselse beurs.

BLIKVANGER

Na de sterke prestatie van Wall Street donderdag zetten de Europese beurzen hun rally gezapig verder. Door druk van de biotechwaarden en AB InBev kon de Bel20 niet volgen. Agfa-Gevaert verhoogt de prijzen van offsettplaten, maar werd daar niet voor beloond. De intrede van John Fredriksen in het kapitaal van Euronav zet de tankerrederij verder onder stoom.

In de vroege uurtjes vernemen we hoe de Chinese economie in het derde kwartaal heeft gepresteerd. Economen verwachten dat de groei is vertraagd tot 5 procent, onder meer door coronabeperkingen en stroomonderbrekingen. In Europa komt Philips, tegenwoordig een medtechbedrijf, voorbeurs met kwartaalcijfers.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMicGh0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvbWFya3Rlbi1saXZlL25pZXV3cy9hbGdlbWVlbi9ldXJvbmV4dC1icnVzc2VsLWhldC1vcHdhYXJ0c2Uta2FuYWFsLXZhbi1ldXJvbmF2LzEwMzM5MTMwLmh0bWzSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿