De federale regering maakt in de begroting van volgend jaar 2 miljoen euro vrij om treinaanbieders te subsidiëren die internationale nachttreinen willen inleggen van en naar België. Dat laat minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) weten. De trein moet een groen alternatief worden voor het vliegtuig, maar bij gebrek aan subsidies zagen treinaanbieders het voorlopig niet zitten om nachttreinen in te leggen.
“Meer treinen, minder vliegen!” Onder dat motto kondigt minister van Mobiliteit Gilkinet aan dat hij in het budget van 2022 2 miljoen euro uittrekt om “om de heropleving van de nachttreinen te ondersteunen”.
Begin vorige maand bleek nog dat die beoogde heropleving niet vanzelfsprekend is: nadat Zweden het initiatief genomen om een nachttreinverbinding op te starten tussen de Zweedse stad Malmö en Brussel, bracht niet één treinaanbieder een bod uit om die lijn uit te baten.
Er werd uiteindelijk geen aanbieder gevonden omdat Duitsland en België niet met subsidies over de brug kwamen, terwijl Zweden en Denemarken wel een tegemoetkoming veil hadden voor de verbinding.
Switch
Nu, anderhalve maand later en na de begrotingsbesprekingen, laat de Belgische regering weten wel te willen investeren in internationale nachttreinen. Tijdens de begrotingsonderhandelingen is namelijk overeengekomen dat de regering een mobiliteitsswitch wil maken naar het spoor.
Daarvoor trekt de regering in totaal 250 miljoen euro uit. Dat geld moet gaan naar meer treinen, beter toegankelijke stations en de versterking van de internationale lijn Brussel-Luxemburg. Daarnaast trekt de regering dus nog 2 miljoen euro uit voor de uitbouw van een netwerk van nachttreinen.
"Na de duidelijke doelstellingen, volgen er nu opnieuw daden. Met de Belgische regering beslisten we om de nachttrein nu 2 miljoen euro extra steun te geven, om nieuwe aanbieders te stimuleren om de sprong te wagen en hun een directe steun toe te kennen", laat minister van Mobiliteit Gilkinet vandaag weten.
Vliegtaks
Gilkinet lag gisteren nog onder vuur, tijdens het Kamerdebat over de beleidsverklaring van de regering-De Croo. De oppositie stelde zich vele vragen bij de nieuwe taks voor wie het vliegtuig neemt voor verplaatsingen onder de 500 kilometer.
Hoeveel zou die taks precies bedragen en waarom voert de regering die taks in terwijl er geen goede, groene alternatieven zijn? Met de aankondiging van vandaag lijkt Gilkinet daar alvast een deel van het antwoord op te willen geven.
Gilkinet laat ook weten dat hij op de laatste Europese top van de ministers van Mobiliteit de Europese Commissie al opgeroepen heeft om de regels voor staatssteun te versoepelen, ook voor internationale treinen en nachttreinen.
“Europa heeft mooie ambities in de Green Deal, en die ambitie moet nu vertaald worden in concrete acties… Daarom moet er nu dringend een eind komen aan de oneerlijke concurrentie tussen internationale treinen en vliegtuigen, zeker voor heel korte afstanden", besluit Gilkinet.
0 件のコメント:
コメントを投稿