2021年10月14日木曜日

Meer dan honderd Lidl-winkels gesloten door staking tegen hoge werkdruk - De Standaard

Bij warenhuisketen Lidl zijn woensdag meer dan 100 van de 309 winkels in België dicht als gevolg van de staking tegen de hoge werkdruk. Het gaat om meer dan 60 filialen in Vlaanderen en meer dan 40 in Wallonië en Brussel. Ook in twee van de vijf distributiecentra zijn er acties.

In Vlaanderen zijn er volgens afgevaardigde Koen De Punder van de christelijke vakbond ACV Puls zelfs 75 winkels gesloten. Er zijn ook twee van de vijf distributiecentra geblokkeerd: één in Gullegem en één in Genk. Telkens in die regio’s zijn ook veel winkels dicht, zegt De Punder.

Bij Lidl sluimert al lang een sociaal conflict over de hoge werkdruk. Dit voorjaar waren er al acties bij de warenhuisketen, toen werden onder meer enkele distributiecentra geblokkeerd.

De acties vandaag komen er nadat een verzoeningsvergadering eerder deze week was mislukt. De directie wilde niet ingaan op een aantal eisen van het personeel, zeggen de vakbonden. Zo vroegen de bonden een meting van de taken van het personeel over een voldoende lange periode, maar de directie wilde die meting slechts gedurende één week doen in een beperkt aantal filialen, zegt het BBTK.

De ingevoerde versterking van 42 uren per week per winkel, die vier jaar geleden werd ingevoerd, staat op de helling, zegt Wouter Parmentier (ACV Puls). ‘Men wil daar 20 uur vanaf doen. En de belofte van het invoeren van een interne commerciële ploeg (een soort vliegende ploeg) is ook ingeslikt.

Directie betreurt staking

De directie van Lidl betreurt de stakingsactie. Ze hoopt snel weer rond de tafel te zitten met de vakbonden. ‘We betreuren het dat de syndicale partners maandag besloten hebben om de vergadering stop te zetten’, zegt Lidl-woordvoerster Isabelle Colbrandt. ‘Er lag een constructief voorstel op tafel met tal van maatregelen die de werkorganisatie van onze collega’s in de winkels verbeteren. Jammer genoeg kiezen de sociale partners ervoor om actie te voeren. Daar zijn onder meer onze klanten het slachtoffer van.’

De directie zegt dat er de voorbije maanden verschillende maatregelen werden genomen om de werkorganisatie in de winkels te optimaliseren, door taken te automatiseren of uit te besteden. Er kwamen nieuwe voorstellen die zowel het welzijn van de filiaalmedewerkers als de werking in de filialen ten goede zouden komen. Nog volgens de directie zijn er ook initiatieven om de instroom van nieuwe collega’s te versnellen. Ze blijft beschikbaar voor overleg.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyMTEwMTNfOTI5MTg3NzLSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿