2021年10月8日金曜日

Waarom Facebook zichzelf niet zal veranderen, ook niet na alarm van klokkenluider: it's all about the money - VRT NWS

Volgens Hannes Cools, gespecialiseerd in journalistiek en nieuwe media, is de getuigenis van klokkenluidster Frances Haugen het uitgelezen moment om Facebook grondig te hervormen. Maar het bedrijf opsplitsen is niet voldoende om orde op zaken te stellen.

“Facebook beleeft zijn tabaksmoment”, zei commissievoorzitter Richard Blumenthal tijdens de hoorzitting in de Amerikaanse Senaat. Hij verwees naar de rapporten van de sigarettenproducenten die aantoonden hoe schadelijk tabak is voor de gezondheid, maar die pas vele jaren later werden openbaar gemaakt. 

De vergelijking mag letterlijk worden genomen, want interne rapporten gepubliceerd in "The Wall Street Journal" hebben aangetoond dat Facebook en vooral Instagram een negatieve invloed hebben op de geestelijke gezondheid van tieners. De interne rapporten van Facebook werden gelekt door Frances Haugen, een ex-medewerker van het platform. Ze veroorzaakt de grootste crisis in de geschiedenis van Mark Zuckerbergs bedrijf en hoopt op fundamentele veranderingen.

Mark Zuckerberg.

Toch hebben jaren van negatieve krantenkoppen er niet toe geleid dat Facebook zijn problemen fundamenteel heeft aangepakt. Daarom is Facebook misschien wel erger dan de sigarettenproducenten. Het platform weigert zijn diensten grondig aan te passen en blijft wegkijken van de perverse effecten die haar algoritmes al heeft teweeggebracht.

Afgezien van het feit dat de algoritmes in de vorm van wiskundige formules af en toe geüpdatet worden, weet niemand buiten Facebook hoe deze systemen exact werken.

Het is toch niet langer gerechtvaardigd dat we als gebruiker onze privégegevens afstaan aan een bedrijf die vervolgens een geheim algoritme inzet om ons non-stopinformatie voor te schotelen? 

Toen het algoritme in 2018 werd aangepast, leidde dat ertoe dat vooral berichten werden leuk-gevonden en gedeeld die mensen emotioneel raakten. Door die aanpassingen, slaagt Facebook er ook te weinig in om de verspreiding van desinformatie en haatspraak in te perken, omdat net deze berichten juist emoties opwekken.

Toch weigert het ebdrijf vaak op te treden tegen deze onjuistheden, omdat het platform maar al te goed beseft dat het geld kan verdienen als gebruikers langer scrollen, op berichten klikken en video’s bekijken. "De leiding van het bedrijf weet hoe Facebook en Instagram veiliger kunnen worden, maar wil daar niet de nodige veranderingen voor doorvoeren", zei Haugen in de hoorzitting. 

Etnisch geweld en mensenhandel

Dat weigeren om veranderingen door te voeren, blijkt nog maar eens uit verschillende rapporten die aantonen dat het platform regelmatig gebruikt wordt voor gewelddadige en criminele activiteiten. Zo brachten dezelfde interne rapporten door Haugen aan het licht dat Facebook heeft bijgedragen aan geweld, mensenhandel en misbruik door autoritaire regeringen in India, Honduras, Myanmar, Ethiopië en de Filippijnen.

Daarnaast blijkt uit de onthullingen dat heel wat populaire Facebook-apps, zoals Messenger ,vandaag worden gebruikt om huurmoordenaars te rekruteren en gebruiken regeringen het netwerk om mensen aan te zetten tot etnisch geweld.

Is opsplitsen voldoende?

Er wordt vaak geopperd dat Facebook als bedrijf opgesplitst moet worden, en dat het platform te groot is geworden over de jaren heen. Dat klopt zeker, en dat werd nog maar eens duidelijk toen ruim 2,9 miljard gebruikers de platformen maandag niet meer konden gebruiken. 

Toch is het opsplitsen van het bedrijf alleen niet genoeg. De kernproblemen van het winstmodel moeten ook in rekening worden gebracht. Haugen zei daarover in de Senaat dat “Facebook altijd zichzelf als bedrijf voorop zal plaatsen in plaats van het algemene belang”, doelend op het altijd willen maximaliseren van de winst.

De kernproblemen van het winstmodel moeten ook in rekening worden gebracht

Het bedrijf achter Zuckerberg reageerde meermaals op de onthullingen van Haugen door te beweren dat de rapporten “uit de context is gerukt”. Na de hoorzitting verdedigde het bedrijf zich door de geloofwaardigheid van de klokkenluidster in twijfel te trekken.

Een woordvoerster van het bedrijf zei stellig dat Haugen “nooit een vergadering met hooggeplaatste leidinggevenden had bijgewoond”. 

De reactie past in een algemene trend om het vooral op de man of vrouw te spelen en de problemen die het bedrijf al jaren teisteren, te blijven bagatelliseren.

Grondig onderzoek naar het algoritme?

Daarom wordt het tijd dat Facebook zijn verantwoordelijkheid neemt. Het platform moet volledig transparant zijn over het algoritme dat ze gebruikt. Dat zou de misverstanden rond deze technologieën uit de wereld helpen en zou duidelijker maken wat de gevaren van algoritmes kunnen zijn. 

Haugen is daarom niet alleen een belangrijke klokkenluider. Doordat ze op een begrijpelijke en welbespraakte manier kan uitleggen hoe deze algoritmes werken, is ze ook een soort uitverkoren woordvoerder. Doordat ze bij Facebook heeft gewerkt, kan ze de gevolgen en de gevaren van die technologieën aan de bredere bevolking verduidelijken. Daarom is ze ook de uitgelezen persoon om Zuckerberg van een wederwoord te dienen als hij binnenkort weer voor de Senaat of het Congres zou moeten verschijnen.

Algoritmes verplicht openbaar maken?

Een andere maatregel zou kunnen zijn om wetgeving te maken waarbij bedrijven zoals Facebook worden gedwongen om hun algoritmes open te stellen voor onderzoekers om de verspreiding en de impact van desinformatie, haatspraak en andere schadelijke inhoud te bestuderen. Zo kan ook een duidelijker antwoord worden gegeven in hoeverre haatdragende boodschappen op het platform hebben bijgedragen tot bepaalde gebeurtenissen, zoals de bestorming van het Amerikaanse Capitool op 6 januari. 

Ik geloof niet dat Facebook uit zichzelf zal veranderen. Uiteindelijk wil het platform slechts één ding en dat is winst maken. De drang om geld te verdienen met onze gegevens is veel groter dan de missie van het bedrijf om van de wereld een mooiere plek te maken en mensen met elkaar te verbinden. 

Het is daarom aan politici, zowel in de VS, de EU, als over de hele wereld, om de roep voor meer regulering om te zetten in daden. Tot dat moment is gekomen, is het vooral afwachten of de onthullingen van Frances Haugen ook grondige veranderingen bij Facebook en bij andere bedrijven teweeg zullen brengen.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiVWh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMS8xMC8wOC93YWFyb20tZmFjZWJvb2stemljaHplbGYtbmlldC16YWwtdmVyYW5kZXJlbi_SAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿