De afgeblazen beursgang van Coolblue brengt een ongemakkelijke waarheid aan het licht: e-commercebedrijven zijn geen oneindig groeiverhaal.
'De huidige onzekerheid op de financiële markten leidt ertoe dat investeerders terughoudend zijn ten opzichte van beursgangen in de e-commerce.' In zijn onomwonden stijl legde oprichter en CEO Pieter Zwart de vinger op de wonde. De markt is momenteel te turbulent voor Coolblue om zonder kleerscheuren een debuut te kunnen maken.
Daarmee belanden de beursplannen van het populaire Nederlandse e-commercebedrijf twee weken na de aankondiging in het koelvak. Voorlopig of voor eeuwig, dat laat Coolblue in het midden. Het bedrijf schroeft zijn expansieplannen niet terug en gaat ook niet op zoek naar andere manieren om zijn groeipad te financieren. 'Onze geplande uitbreiding naar Duitsland gaat gewoon door. Wij hebben loyale grootaandeelhouders en voldoende cashflow om te blijven investeren', klinkt het. Die grootaandeelhouder is de Nederlandse holding HAL , die naast Pieter Zwart in het kapitaal zit met een belang van 48,9 procent.
'HAL kreeg niet de prijs die het wilde en besluit te wachten op een beter moment', zegt Alyssa Gammoudy, sectorstrateeg bij ING. 'HAL staat bekend voor die attitude: het weet wat het waard is. En voor de groei van Coolblue was de beursgang geen noodzaak.'
HAL staat bekend voor deze attitude: het weet wat het waard is.
The Hut Group
HAL en Zwart moesten niet ver zoeken om bewijs te vinden van het woelige beursklimaat voor e-commerce. De beurswaarderingen van sectorgenoten maken de jongste weken een stevige test door. Sinds juli zitten meerdere grote onlinehandelaars in een correctie. The Hut Group , een participatie van de Belgische holding Sofina , is het meest dramatische voorbeeld. De koers zat al in het slop en kelderde dinsdag met een derde na een presentatie van het management. Die bevatte volgens de aanwezige analiste Eleonora Dani van Shore Capital 'weinig meer dan lucht'.
Angst voor zeepbellen in de sector zuigt ook lucht uit andere spelers. Het Britse AO World , net als Coolblue actief in witgoed en elektronica, verloor in 2021 twee derde van zijn beurswaarde. Kledingnieuwkomer About You moest sinds zijn beursgang in juni met een vierde onderuit in Frankfurt.
Zelfs mastodont en primus Amazon botst op zijn grenzen. Sinds januari staat een miniwinstje van 1,9 procent op het koersenbord. HelloFresh is de enige grote speler die beter doet dan de indexen met een winst van 20 procent in 2021.
'Onderliggend blijft e-commerce een prachtige groeitrend maar de grote covidboost is voorbij', zegt Thomas Couvreur van KBC Securities. 'Vorig jaar waren de covidrestricties in het derde kwartaal bijna dezelfde als nu, maar was het consumentengedrag radicaal anders', zegt de analist. 'Mensen reisden toen amper en besteedden het vrijgekomen budget aan nieuwe huishoudtoestellen of tuinmeubelen.' Dat de reisdrift opnieuw toeneemt, weegt op de sector en zit volgens Couvreur nog niet verrekend in de markt.
De toegenomen reisdrift van consumenten weegt op de e-commerce. Dat zit nog onvoldoende in de markt verrekend.
De verkoopdruk wordt versterkt door het uitblijven van winst, waar beleggers in een almaar matuurdere sector wel naar beginnen uitkijken. De arbeidsintensieve e-commerce kampt met kraptes op de arbeidsmarkt die de personeelskosten voor koeriers en orderpickers stuwen. Ook voortdurende investeringen in de snelheid en slimheid van de platformen weerhoudt sommige spelers van zwarte cijfers. Ook Coolblue beloofde pas in 2023 weer aan te knopen met zijn brutobedrijfswinst (ebitda) uit het piekjaar 2020. 'Al geloof ik dat er nog altijd beleggers zijn die op de groei afgaan en niet struikelen over een latere winstgevendheid', zegt Gammoudy. 'Coolblue had hen zeker kunnen vinden.'
De meeste analisten behouden hun geloof in de sector. Het kelderende The Hut Group heeft tegenover elf koopadviezen slechts twee verkoopadviezen van de weinig bekende researchdesks Numis en ISS. De grote zakenbanken blijven positief, met HSBC als grootste stier met een koersdoel van meer dan 1.000 pence, bijna een verviervoudiging ten opzichte van de huidige koers. Ook over Zalando zijn analisten met 20 koopadviezen nog erg enthousiast.
De sfeer van onduidelijkheid rond Bol.com is weer helemaal terug.
De opschudding in de sector en de geschrapte beursgang van Coolblue wordt ook in Zaandam, op de hoofdzetel van Ahold Delhaize gevolgd. Door de grote parallellen in het productaanbod had Coolblue een ideale kanarie in de koolmijn kunnen zijn voor Aholds dochter Bol.com. 'De markt blijft de waarde van Bol.com allicht onderschatten. Coolblue was daarom een uitstekende vergelijkingsbasis geweest', zegt Couvreur.
Ahold Delhaize rapporteert de cijfers van Bol sinds kort apart en wakkerde daarmee ook geruchten over een aparte beursgang aan. Maar die plannen, mochten ze al bestaan hebben, mogen nu ook weer in de diepvries. 'En dat brengt de sfeer van onduidelijkheid rond Bol weer terug.'
0 件のコメント:
コメントを投稿