Autoleningen worden steeds meer digitaal afgesloten, zegt KBC. 67 procent van de aanvragen verloopt nu al digitaal. Een verdubbeling in één jaar tijd volgens de bank.
De manier van bankieren is heel snel aan het wijzigen, en dit niet alleen voor courante transacties. Volgens cijfers van KBC en de Brusselse zusterbank CBC vragen nu al twee klanten op drie digitaal een autolening aan. Bij KBC was dat een jaar geleden nog maar ruim één klant op drie.
De smartphone is het populairste kanaal. Bij KBC gebeurt 52 procent van de aanvragen via de zaktelefoon. Bij KBC Brussels is dat 49 procent. Andere digitale kanalen zijn tablet, pc en laptop.
De zaktelefoon wordt ook gretig gebruikt om simulaties voor autoleningen af te sluiten. KBC spreekt voor KBC en CBC samen over 50.000 simulaties per maand. KBC maakt de cijfers bekend naar aanleiding van de start van het autosalon op 19 januari. Volgens de bank piekt het aantal aanvragen in die periode. In januari vorig jaar waren er 82 procent meer aanvragen dan in een gewone maand. In februari lag het cijfer nog 37 procent hoger.
De gemiddelde looptijd van een autolening bedraagt 55 maanden. Consumenten lenen gemiddeld 80 procent van de aankoopwaarde of zo’n 19.000 euro.
Behalve leningen voor auto’s zijn ook fietsleningen populair. Afgelopen jaar steeg het aantal aanvragen met 161 procent. Banken pakken traditioneel met scherpe tarieven uit naar aanleiding van het autosalon. KBC spreekt nu van fiets- en autoleningen tegen een tarief van 0,80% per jaar.
Ook verzekeringen ten slotte worden meer digitaal. Bij KBC wordt nu al 61 procent van de autopolissen digitaal getekend.
Read Again http://www.standaard.be/cnt/dmf20190107_04083955
0 件のコメント:
コメントを投稿