Het eerste kwartaal was dramatisch voor Brussels Airlines en zijn moedermaatschappij Lufthansa. Die boekte zelfs meer dan 2 miljard euro verlies.
Brussels Airlines heeft in de eerste drie maanden van dit jaar een operationeel verlies (ebit) geleden van 93 miljoen euro. Dat is bijna een verdubbeling tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers zakte met een kwart naar 1,55 miljoen.
Lufthansa bevestigt in het persbericht dat het herstructureringsprogramma van Brussels Airlines wordt 'geïntensifieerd', zoals vorige maand al werd aangekondigd. De vloot wordt met 30 procent afgebouwd en zowat 25 procent van het aantal jobs, een duizendtal, zal verdwijnen. Het aantal gedwongen ontslagen blijft beperkt tot 310. Er lopen ook nog gesprekken met de Belgische overheid over een steunpakket voor Brussels Airlines.
De financiële details van Brussels Airlines werden gepubliceerd in de marge van het kwartaalrapport van de moedermaatschappij Lufthansa.
Lufthansa bereikte vorige week een akkoord met de Duitse overheid over een pakket staatssteun ter waarde van 9 miljard euro. Maar daarmee is de kous niet af. Een grote herstructurering is op komst. 'De sector is de voorbije weken tot stilstand gekomen. Dit heeft een impact gehad. Omdat het herstel van de vraag slechts zeer langzaam gebeurt, moeten we nu tegensturen met een diepgaande herstructurering', zei Spohr. 'De vaste kosten moeten duidelijk naar beneden in vergelijking met het precrisisniveau.'
De cashflow moet fors toenemen om het bedrijf toe te laten zijn kredieten zo snel mogelijk af te betalen. De cijfers van Lufthansa tonen aan hoe dramatisch de toestand is. De Lufthansa-groep vervoerde in het eerste kwartaal 21,8 miljoen passagiers, een kwart minder dan vorig jaar. De omzet zakte met 18 procent naar 6,4 miljard euro.
Afwaarderingen
De bedrijfswinst kwam 1,2 miljard euro onder nul uit. Het nettoverlies liep zelfs op tot 2,1 miljard euro. Dat laatste was deels ook te wijten aan afwaarderingen van activa en verliezen (950 miljoen euro) op de hedgingposities waarmee het bedrijf zich probeert in te dekken tegen schommelingen van de brandstofprijzen. Lufthansa schreef bijvoorbeeld 57 miljoen euro af op Eurowings en 266 miljoen euro op vliegtuigen die uit dienst werden genomen.
Het is zo goed als zeker dat de verliezen in het tweede kwartaal - toen de lockdowns zich in heel Europa verspreidden - nog hoger zullen oplopen. In april zakte het passagiersaantal met 98 procent en vervoerde het bedrijf amper 241.000 personen. Een prognose voor het volledige boekjaar gaf Lufthansa woensdag niet.
Momenteel staan 700 van de 763 vliegtuigen van de Duitse luchtvaartmaatschappij aan de grond. Vanaf juni gaat Lufthansa het aantal vluchten optrekken, maar het management verwacht slechts een traag herstel: het komende jaar zullen nog 300 toestellen gestationeerd blijven en in 2022 nog 200.
0 件のコメント:
コメントを投稿