Nederland gooit zijn noodlijdende luchtvaartmaatschappij KLM een reddingsboei toe van 3,4 miljard euro. Een free lunch wordt het niet.
De Nederlandse regering schiet de luchtvaartmaatschappij KLM te hulp met een steunpakket van 3,4 miljard euro. Dat melden de minister van Financiën Wopke Hoekstra en de minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen. Het gaat om 1 miljard euro aan leningen en 2,4 miljard euro staatsgaranties op bankkredieten.
QUID BRUSSELS AIRLINES?
De meeste Europese luchtvaartmaatschappijen hebben intussen, al dan niet via staatssteun, met een cashinfuus de mokerslag opgevangen die de coronacrisis het internationale luchtverkeer uitdeelde. De uitzondering is Brussels Airlines. Daar moet schot in de zaak komen in de onderhandelingen met de Belgische overheid, nu de aandeelhouder Lufthansa na maanden getouwtrek uiteindelijk zelf groen licht kreeg voor 9 miljard overheidssteun.
In ruil zijn hardere afspraken gemaakt met het moederbedrijf Air France-KLM en de Franse overheid over de positie van Schiphol als belangrijke overstapluchthaven.
Air France-KLM kan onder de nieuwe afspraken minder gemakkelijk af van Schiphol als luchtvaarthub. Nu geldt nog een opzegtermijn van negen maanden, dat wordt verlengd naar vijf jaar. 'Dat biedt meer zekerheid voor KLM en Schiphol en dus het publieke belang van Nederland', aldus de ministers in een persbericht.
KLM zelf moet de kosten met 15 procent verlagen. Daarvoor wordt een herstructureringsplan opgesteld. Zolang het bedrijf de overheidssteun ontvangt, mag het geen dividend uitkeren aan de aandeelhouders. Ook salarisverhogingen of de uitkering van bonussen worden niet toegestaan.
Opmerkelijk is ook de eis van de Nederlandse regering om het aantal nachtvluchten omlaag te brengen. KLM moet het aantal nachtvluchten op Schiphol met een vijfde terugschroeven, van 32.000 naar 25.000 per jaar. Ook moet de CO₂-uitstoot per kilometer per passagier tegen 2030 met de helft verminderen en komen er strengere regels voor de verduurzaming van het brandstofgebruik.
De steun komt boven op het eerder toegezegde pakket van 7 miljard door de Franse overheid aan het moederbedrijf Air France-KLM.
0 件のコメント:
コメントを投稿