2020年6月4日木曜日

Lufthansa heeft het nergens zo moeilijk als in België - Het Laatste Nieuws

Vliegtuigen van Lufthansa staan geparkeerd.
AFP Vliegtuigen van Lufthansa staan geparkeerd.
Carsten Spohr, de ex-piloot die nu het Duitse Lufthansa in de lucht probeert te houden met behulp van staatssteun, geeft toe dat onderhandelen in de Wetstraat "iets ingewikkelder" is dan elders. In eigen land kreeg hij 9 miljard euro, in Zwitserland was er al een deal van 1,4 miljard in april, en in Oostenrijk zou er deze week bijna 800 miljoen moeten volgen. Van België wordt nog geen 400 miljoen gevraagd.

Eén blik op de verse kwartaalcijfers van Lufthansa en dochtermaatschappij Brussels Airlines leert dat het in maart al heel snel de verkeerde kant uitging met de leider in de Europese luchtvaart. Het Duitse bedrijf is gered met 9 miljard euro belastinggeld, en kondigt aan dat het radicaal gaat saneren om de overheid ooit te kunnen terugbetalen. Al had het ook met iets minder gekund. "Het ging niet alleen om overleven", zei CEO Carsten Spohr in een interview met de Britse krant "Financial Times". Het bedrijf had nog 4 miljard in kas, dus leek 9 miljard bijtanken wat overbodig. "Wij zijn saaie Duitsers", klonk het eerder in een gesprek met analisten. "Duitsers houden van veiligheid." Het is de grootste redding die Berlijn in deze crisis al heeft toegekend.

Carsten Spohr, CEO van Lufthansa met mondmasker.
AFP Carsten Spohr, CEO van Lufthansa met mondmasker.

Ook in de thuislanden van zijn dochtermaatschappijen ging Lufthansa met de pet rond. Voor het Zwitserse Edelweiss en Swiss zal de overheid grotendeels garant staan voor verse bankleningen. Aan 'Financial Times' laat Spohr uitschijnen dat een deal met Oostenrijk over 767 miljoen euro financiële hulp een kwestie van dagen is.

Brussels Airlines

Als laatste had Spohr het over Brussels Airlines, dat volgens geruchten 290 tot 390 miljoen euro vraagt van onze federale regering. Die onderhandelingen zijn "iets ingewikkelder", aldus de man die in het midden van de jaren negentig begon bij Lufthansa als assistent van de toenmalige CEO.

Bij de presentatie van de cijfers bleek dat financiële hulp in andere landen kan worden afgetrokken van het Duitse bedrag. Het totale bedrag dat Lufthansa indien nodig goedkoop mag lenen bij de Duitse ontwikkelingsbank KfW - tot 3 miljard euro van de 9 miljard aan reddingsgeld - zakt namelijk naarmate er elders staatssteun wordt losgepeuterd.

Ook Brussels Airlines verging het in het eerste kwartaal al erg slecht. De Belgische topman Dieter Vranckx gaf aan dat het aantal boekingen, annuleringen en niet- opgedaagde passagiers de verkeerde richting begon uit te gaan vanaf 24 februari. Sinds 21 maart staan alle vliegtuigen aan de grond, om hopelijk over twee weken te hervatten.

Zelfs dat wordt nipt, want Brussels Airlines heeft amper nog geld in kas. Een gul gebaar van Lufthansa óf de Wetstraat zou geen dag te vroeg komen. (SWA)

Vliegtuigen van Lufthansa.
AFP Vliegtuigen van Lufthansa.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiW2h0dHBzOi8vd3d3Lmhsbi5iZS9kZS1rcmFudC9sdWZ0aGFuc2EtaGVlZnQtaGV0LW5lcmdlbnMtem8tbW9laWxpamstYWxzLWluLWJlbGdpZX5hYjRiODA0OS_SAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿