2024年1月23日火曜日

Geen Autosalon dit jaar, maar wel veel promoties: is het een goed moment om een auto te kopen? - VRT.be

Ondanks dat er dit jaar geen Autosalon wordt georganiseerd op de Heizel, strooien veel autofabrikanten toch met kortingen. "Januari blijft de topmaand voor promoties op auto's", verduidelijkt Filip Rylant van mobiliteitsfederatie Traxio. Maar benzine, elektrisch, diesel of hybride: welke auto koop je nu het beste voor het milieu en je portemonnee?

Xavier Taveirne is jouw consumentenman. Hij presenteert elke werkdag tussen 9 uur en 10 uur "WinWin" op Radio2. Heb je een vraag, tip of probleem? Mail naar winwin@radio2.be

Als je een nieuwe auto wil kopen, dan is het volgens kenners een goed moment om dat te doen. Zelfs nu er geen groot autosalon georganiseerd wordt. "Ik noem het het autosalon bij de dealers", zegt Filip Rylant van mobiliteitsfederatie Traxio. "Je krijgt niet alleen goede condities op de auto zelf en kortingen op de accessoires, maar ook de tarieven voor de financiering staan nu lager."

Daarnaast zijn ook de wachttijden weer een pak korter geworden. In de nasleep van de coronapandemie liepen de levertermijnen voor een nieuwe wagen soms op tot 12 à 18 maanden. "Maar dat is verleden tijd. Er ligt weer stock klaar bij de dealers. Dat betekent wel dat je voor die ene auto moet gaan die bij de garage staat, met die ene kleur en die opties."

Wil je toch een andere kleur of andere opties? "Zelfs voor auto's die op bestelling geproduceerd worden, is de wachttijd niet meer zoals een dik jaar geleden. Hier wacht je maximaal 6 maanden op, afhankelijk van het merk en de fabriek." 

100 procent elektrisch?

Rest de vraag: welke auto koop je dan best? Is een 100 procent elektrische auto voor particulieren intussen een goede investering? Want ze zijn nog altijd een pak duurder. "Er gaan meer en meer goedkopere modellen op de markt komen. Zij bieden een antwoord op de huidige (hoge) prijs van elektrische auto's." 

Daarnaast hebben particulieren ook recht op een premie van 5.000 euro, al komen niet alle modellen daarvoor in aanmerking. En de uitrol van de premie laat op zich wachten.

In het begin zijn vooral de duurdere elektrische auto's op de markt gezet. "Maar naast de Chinese merken komen nu ook Europese merken met betaalbare elektrische auto's op de markt. Je vindt nu al een kleiner model voor zo'n 21.000 euro." 

Het verbruik en de kosten voor onderhoud zijn lager dan bij een auto met een klassieke verbrandingsmotor

Filip Rylant, Traxio

"Vergeet ook niet dat auto's met een gewone verbrandingsmotor duurder geworden zijn intussen." Volgens Rylant blijft het grote voordeel dat je op lange termijn ook minder kosten gaat hebben. "Het verbruik is lager en ook de kosten voor onderhoud zijn een stuk lager dan bij een auto met een klassieke verbrandingsmotor." 

"Je hoeft ook geen schrik te hebben van het beperktere rijbereik. Als je rekening houdt met je verplaatsingsgedrag, dan kan een goedkopere elektrische auto met een wat kleinere batterij voor jou perfect zijn. Als jij veel korte afstanden doet of veel in de stad rijdt en tussendoor dus veel kan opladen, is zelfs een elektrische wagen met beperkt bereik een goed alternatief."

Einde van de hybride in zicht?

Is het een goed idee om nog een hybrideauto te kiezen? "Oorspronkelijk werden die vooral besteld door bedrijven of via leasing wegens het fiscale voordeel. Maar door de gewijzigde wetgeving zijn ze fiscaal minder aantrekkelijk geworden en is de verkoop ook gedaald."

En toch is hybride (of een plug-in hybride) voor particulieren wel nog een interessante optie, vindt Rylant. "Ze stoten weinig CO₂ uit waardoor je in Vlaanderen ook minder inschrijvingstaks betaalt in vergelijking met een auto die op een verbrandingsmotor rijdt." 

Er komen meer en meer betaalbare hybrides op de tweedehandsmarkt

Filip Rylant, Traxio

"Bovendien kan je - afhankelijk van het model – ongeveer 45 tot 100 km volledig elektrisch rijden. Als je thuis kan opladen of zonnepanelen hebt, is een plug-in hybride zeker nog interessant. Een bijkomend voordeel: je hebt minder range anxiety (de angst om je bestemming niet te halen), want je kan nog altijd beroep doen op je verbrandingsmotor." 

Is hybride niet nog steeds een heel dure optie? "Dat klopt. Het zijn geen goedkope wagens, maar er komen nu stilaan meer en meer van deze auto's vrij op de tweedehandsmarkt. Het is dus zeker de moeite waard om die markt in het oog te houden als je een hybride overweegt." 

Klassieke verbrandingsmotor

Niet iedereen is klaar om een elektrische of hybridewagen te kopen. Maar de keuze voor een klassieke verbrandingsmotor is ook niet altijd evident. "Wie de afgelopen jaren een diesel kocht, is afgestraft geweest. Wie voor een auto op gas koos, betaalde plots veel geld door de exploderende gasprijzen", zegt Rylant. 

"We zien ook dat door die twijfel veel mensen het laatste jaar de aankoop van een nieuwe auto hebben uitgesteld en een tweedehandsauto kochten." Ga je nu toch voor een nieuwe auto, dan adviseert Rylant om de keuze van je auto te laten bepalen door twee zaken: je budget en je verplaatsingsgedrag. "Laat je op basis daarvan goed adviseren in de garage."

Laat de keuze voor een nieuwe auto afhangen van je budget en je verplaatsingsgedrag

En dan is er nog de vraag hoelang je nog met een wagen met een klassieke verbrandingsmotor zal mogen rondrijden. "Het klopt dat na 2035 geen nieuwe wagens meer verkocht mogen worden met een verbrandingsmotor, maar je mag zelf nog met je diesel- of benzineauto rondrijden. In bepaalde steden heb je wel de lage emissiezones, maar dat is enkel in Antwerpen, Gent en Brussel het geval."

Is kopen nog wel van deze tijd?

Komt de tijd dat een auto bezitten passé is dichterbij en gaan we binnenkort allemaal onze auto leasen? "Private lease is interessant voor mensen die altijd met een nieuwe en jonge auto willen rijden en bereid zijn om daarvoor een vast maandelijks bedrag te betalen."

Private lease

Wanneer je een contract voor private leasing afsluit, huur je een auto voor een bepaalde periode. Meestal tussen 36 en 60 maanden. Je betaalt elke maand een vast bedrag, meestal van enkele honderden euro's.

In dat maandbedrag zijn de kosten voor verzekering, onderhoud, inschrijvingstaks en rijtaksen inbegrepen.

Het kan dus interessant zijn voor wie niet tienduizenden euro's kan neertellen in één keer voor een nieuwe wagen. Maar uiteraard zijn er ook nadelen aan verbonden.

  • De auto blijft eigendom van de leasingmaatschappij. Die zal dus nooit van jou zijn. Aan het einde van het contract geef je de auto terug. Je moet dan een nieuw contract afsluiten.
  • Bij sommige leasecontracten is een beperkt aantal kilometers inbegrepen. Rij je meer kilometers dan is overeengekomen in het contract, dan moet je daar extra voor bijbetalen. 
  • Wil je het contract voortijdig beëindigen, weet dan dat je een stevige kost betaalt.
  • Het spreekt voor zich dat de brandstof en de boetes uiteraard voor eigen rekening zijn. 

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiZWh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyNC8wMS8yMi9nZWVuLWF1dG9zYWxvbi1kaXQtamFhci1tYWFyLXdlbC1jb25kaXRpZXMtaXMtaGV0LWVlbi1nb2VkLW0v0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿