2024年1月25日木曜日

Geblokkeerde rekeningen, bankkaarten die niet werken: Testaankoop krijgt tientallen klachten na overgang van Bpost Bank naar BNP Paribas Fortis - VRT.be

De integratie van bpost bank door BNP Paribas Fortis, sinds maandag een feit, loopt niet helemaal rimpelloos. Testaankoop ontving al tientallen klachten, van mensen wier bankkaart niet werkt, rekening is geblokkeerd of die geen toegang hebben tot de app. De consumentenorganisatie vraagt BNP Paribas om de technische problemen zo snel mogelijk op te lossen en mensen die schade hebben geleden, te vergoeden.

Bij de grootbank wijst men erop dat de integratie van de IT-systemen afgelopen weekend vlot is verlopen. Anderzijds is het geen verrassing dat er bij een switch van honderdduizenden klanten, toch moeilijkheden opduiken. BNP Paribas Fortis heeft daarop willen inspelen door het callcenter met 30 procent uit te breiden, tot 400 mensen. Ook in de kantoren van bpost bank is er personeel dat klanten kan helpen met de installatie van de app, zegt woordvoerster Hilde Junius. "Maar zelfs al gaat het maar om een heel klein percentage klanten dat geconfronteerd wordt met problemen, door het hoge absolute aantal zijn er wachtrijen aan de telefoon en in de kantoren", erkent ze.

Meest voorkomende problemen

Sommige klanten van bpost bank vullen bij de installatie van de "Easy Banking"-app hun kaartnummer in, in plaats van hun klantennummer. "Na enkele pogingen wordt men geblokkeerd", aldus de woordvoerster, met alle gevolgen van dien. "Op dag drie van de integratie, is 70 procent van de bpost-klanten die daar digitaal actief waren, overgeschakeld naar de "Easy Banking"-app van BNP Paribas Fortis".

Ze wijst er ook op dat de functionaliteiten van de app nog niet volledig beschikbaar zijn voor klanten die nog geen bankkaart van BNP Paribas Fortis hebben gekregen. "Maar dat probleem zou zich de volgende weken vanzelf moeten oplossen, als iedereen een nieuwe kaart heeft ontvangen." Hetzelfde probleem stelt zich voor het raadplegen van het banksaldo aan een bankautomaat van BNP Paribas Fortis. "We stellen alles in het werk om de problemen zo snel mogelijk op te vangen", verzekert de woordvoerster.

Testaankoop ziet nog meer problemen

Testaankoop ziet nog meer nadelige gevolgen van de integratie van bpost bank door BNP Paribas Fortis. Zo verdwijnen de SELFbanking-toestellen bij bpost bank, waardoor klanten echt gepusht worden richting een digitalere dienstverlening, of ze zullen moeten bijbetalen, klinkt het. "Dat geldt bijvoorbeeld voor wie tot nu toe de Postcheque-rekening had: in plaats van 24 gratis manuele verrichtingen, worden dat er nog slechts 6, waarbij elke bijkomende transactie 2 euro kost, of 5 euro per maand voor een onbeperkt aantal. Ook om zijn rekeninguittreksels thuis te ontvangen, moet men voortaan betalen", zegt woordvoerster Laura Clays. Junius wijst erop dat klanten ook telefonisch verrichtingen kunnen doen, via de Easy Banking Phone.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiW2h0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyNC8wMS8yNC9ibnAtcGFyaWJhcy1mb3J0aXMtYnBvc3QtYmFuay1rbGFjaHRlbi10ZXN0YWFua29vcC_SAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿