Nieuws
Een nieuwe maand, dat betekent weer enkele nieuwe regels. Zo worden treinkaartjes iets duurder, komt er gratis aanbod in eerstelijns psychologische zorg voor jongeren en kinderen en wordt Brussel strenger voor deelsteps, -fietsen en -scooters. Een overzicht van wat er verandert vanaf 1 februari.
Treinkaartje wordt 6 procent duurder
Spoorwegmaatschappij NMBS trekt op 1 februari de meeste tarieven met 5,9 procent op. Het gaat om de prijzen van onder andere standaardtickets, abonnementen en meerrittenkaarten.
Volgens NMBS weerspiegelen de hogere prijzen de hoge inflatie, waardoor de kosten van de spoorwegmaatschappij ook zijn gestegen. De stijging is ook conform het openbaredienstcontract met de overheid, zegt de spoorwegmaatschappij nog. In 2023 waren de tarieven ook al fors gestegen, toen met gemiddeld zowat 9 procent.
De prijsstijging heeft betrekking op de gereguleerde tarieven zoals woon-school- en woon-werkabonnementen, het Standard Ticket (het gewone treinkaartje) en de Senior en Youth Tickets 2e klas, en ook het ticket met korting Verhoogde tegemoetkoming. Ook de niet-gereguleerde tarieven (zoals de meerrittenkaarten Youth Multi, Standard Multi en Local Multi) worden 5,9 procent duurder.
Enkel de prijzen van de City Pass in Antwerpen, Gent, Charleroi en Luik en het fietssupplement blijven ongewijzigd.
Gratis aanbod in eerstelijns psychologische zorg voor kinderen en jongeren tot 24 jaar
Kinderen en jongeren tot en met 23 jaar kunnen vanaf 1 februari gebruik maken van een gratis aanbod bij geconventioneerde eerstelijns psychologen en orthopedagogen. Het gaat om een nieuwe stap in de hervorming van federaal minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) om psychologische zorg in de eerste lijn toegankelijker te maken.
Het gratis aanbod voor kinderen en jongeren maakt deel uit van de nieuwe overeenkomst tussen het Riziv en de 32 netwerken geestelijke gezondheidszorg. “Het doel van de hervorming is het toegankelijker maken van geestelijke gezondheidszorg en ze laagdrempelig, lokaal en dicht bij de leef-, leer- en speelomgeving van kinderen en jongeren te brengen”, legt minister Vandenbroucke uit. “Daarom willen we klinisch psychologen en orthopedagogen ook buiten de muren van hun praktijk aan het werk zetten om zo langdurige psychologische problemen te vermijden.”
Het aantal terugbetaalde interventies over een periode van 12 maanden hangt af van het type zorg en het type netwerk (afhankelijk van de leeftijd). De ziekteverzekering neemt het grootste deel van de prijs per sessie voor zich, en doet dat onmiddellijk via de derdebetalersregeling.
Concreet gaat het bijvoorbeeld om gemeenschapsgerichte interventies (groepssessies met minimaal tien personen) bij het CLB, in scholen of in OverKop-huizen. Die zijn ook gratis voor volwassenen.
Voor kinderen en jongeren tot en met 23 jaar wordt ook eerstelijns psychologische ondersteuning bij onder meer het CLB, in de school, in de praktijk of thuis gratis, met een maximum van tien groeps- of individuele sessies. Ook voor kortdurende behandelingen voor kinderen en jongeren met lichte tot matige problemen zal geen remgeld meer betaald moeten worden, met een maximum van twintig sessies.
Strenger kader voor deelsteps, -fietsen en -scooters in Brussel
In Brussel geldt vanaf 1 februari een strenger kader voor deelsteps, -fietsen en -scooters. Zo zakt het aantal deelsteps van 20.000 naar 8.000 en mogen de steps en fietsen enkel nog geparkeerd worden in de daartoe bestemde zones.
Vorige zomer keurde de Brusselse regering een nieuw besluit goed voor een betere regeling van deelsteps en deelfietsen in Brussel. Het doel was zowel het aantal aanbieders als de vloot beperken als parkeren buiten de daartoe bestemde zones (dropzones) verbieden.
Volgens de nieuwe regelgeving zullen gebruikers hun voertuig aan het einde van hun traject ook niet langer kunnen vergrendelen buiten een daartoe bestemde zone - de zogenaamde dropzones. Tot nu toe hebben Brussel Mobiliteit en de Brusselse gemeenten ruim 1.300 van dergelijke dropzones ingericht. In de komende weken moeten dat er 1.500 worden.
Het systeem zal vanaf 1 februari operationeel zijn in elf Brusselse gemeenten: Elsene, Etterbeek, Evere, Ganshoren, Jette, Koekelberg, Sint-Agatha-Berchem, Sint-Gillis, Sint-Pieters-Woluwe, Oudergem en Watermaal-Bosvoorde. Voor de overige acht gemeenten zullen de operatoren hun gps-trackingsysteem gebruiken om virtuele dropzones te vergrendelen op locaties gekozen door de overheden. Wie parkeert buiten die zones, zal zijn huur niet kunnen stopzetten.
0 件のコメント:
コメントを投稿