2024年1月19日金曜日

Soudal doet met Italiaanse lijmproducent grootste overname ooit - De Standaard

Siliconenproducent

Een productielijn in de Turnhoutse vestiging van Soudal.© belga

Siliconenproducent Soudal uit Turnhout neemt de Italiaanse lijmproducent Durante Adesivi over voor meer dan 100 miljoen euro. Het is de grootste overname ooit, zegt ceo Dirk Coorevits.

Stijn Decock

Bron: BELGA

“Deze overname maakt ons vooral sterk in de markt van industriële lijmen, waar we nog niet zo sterk stonden”, zegt Dirk Coorevits, ceo van lijm- en mastiekproducent Soudal. Zijn bedrijf kondigde vrijdag aan dat het Durante Adesivi uit Italië overneemt, een bedrijf met 114 werknemers en 100 miljoen euro omzet. Coorevits spreekt van de duurste overname ooit voor het bedrijf, maar wil geen bedragen noemen. Schattingen in de zakenkrant De Tijd spreken van meer dan 100 miljoen euro.

“Durante Adesivi levert vooral smeltlijmen aan de meubelindustrie. Het is de lijm die gebruikt wordt om bijvoorbeeld fineer aan een houten plaat aan te brengen. Hun lijmen behoren tot de meest kwalitatieve op de markt. Ze leveren lijm aan veertig landen, maar in de eerste plaats in Italië, waar nog veel meubelindustrie zit.” Smeltlijm heeft als voordeel dat het geen water of solventen bevat maar alleen chemische stoffen die bij het aanbrengen van de lijm alleen verwarmd moeten worden.

De ceo ziet de overname vooral als complementair met de andere activiteiten van Soudal. “Wij staan vooral sterk in de sector van mastieken (zoals siliconen) voor de bouwmarkt, minder in de industriële lijmen, een andere tak. Het gaat daar bijvoorbeeld ook over een heel ander type verkopers. Het zijn haast ingenieurs die kunnen meedenken hoe de lijm via machines kan aangebracht worden.”

Met de overname gaat het snelgroeiende Belgische bedrijf nu richting een omzet van 1,5 miljard euro. Soudal is bij het brede publiek vooral bekend door de sponsoring van wielerploeg Soudal–Quick-Step. “We sponsoren het wielrennen vooral om meer naamsbekendheid in het buitenland te krijgen en meer beleving bij onze medewerkers en klanten. Het koppelt een extra stukje emotie aan ons product.”

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyNDAxMTlfOTI3MDQ2OTDSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿