Spotgoedkope pasta, vaatwastabletten of ontbijtgranen: supermarkten bieden de ene na de andere prijsactie aan. Volgens retailexpert Els Breugelmans (KU Leuven) doen ze dat omdat ze niet anders kunnen onder druk van de concurrentie, al gaan niet alle ketens even graag mee in die stuntkortingen.
Wie de laatste tijd door reclamefolders heeft gebladerd, heeft het misschien gemerkt: supermarktketens pakken momenteel uit met grote prijsacties. Deals die verder gaan dan één kopen, één gratis. Formules als vijf stuks voor de prijs van twee zijn bij veel supermarktketens geen uitzondering meer.
Professor retailmarketing Els Breugelmans (KU Leuven) ziet een duidelijke reden voor dat opbod. “Het heeft te maken met de toegenomen concurrentiedruk”, vertelt ze in “De wereld vandaag” op Radio 1. “Een Nederlands fenomeen, dat Albert Heijn met zijn grote kortingsfestijnen ook hier heeft geïntroduceerd. Belgische retailers hadden geen keuze en moesten wel volgen. Vooral in minder typische periodes, zoals nu, wordt dat duidelijk zichtbaar.”
LUISTER - Hoe supermarkten zich zoveel stuntkortingen kunnen veroorloven:
Hoe supermarkten zich stuntkortingen kunnen veroorloven
Dat supermarkten al zo vroeg op het jaar met kortingen strooien, is redelijk ongebruikelijk. Januari is meestal net een luwere periode waarin ketens na de kerstinkopen terugplooien op hun voorraad. Kunnen ze zich op dit moment dit soort deals dan wel veroorloven?
“Ze moeten wel”, legt Breugelmans uit. “Al zouden ze het liever niet doen. Voor wie ze moet betalen, zijn promoties niet prettig. Ze snijden in de marges. Op korte termijn brengt het wel extra verkoop op, al is de vraag of het op lange termijn ook in winst resulteert. Door de concurrentiële druk zijn veel supermarkten nu meer met het eerste dan het tweede bezig.”
Meer dan de deal
Al betekent dat niet dat supermarkten eender welke promotie kunnen aanbieden. Producten met verlies verkopen, is in ons land niet toegestaan. “En dus onderhandelen ketens die promoties met hun producenten, die dus vaak de promotiekosten dragen."
"Bovendien komen klanten niet enkel de winkel binnen om alleen maar die deal te kopen. Daar gaat het ook om: klanten binnenhalen met attractieve acties, zodat ze hun winkelkar ook met andere producten vullen.”
Psychologisch effect
Die klant in eerste instantie naar de winkel halen, blijkt niet zo’n uitdaging. Breugelmans: “Dat consumenten zo graag promo’s binnenhalen, heeft ook te maken met het psychologische effect ervan: pak het nu, act now. Als je niet reageert, ben je misschien te laat. Wie plaats overheeft in zijn voorraadkast, krijgt dan ook het gevoel een slimme koper te zijn.”
“Maar dat is niet altijd de realiteit: soms is het verstandiger om de eenheidsprijs te bekijken en producten te vergelijken om te kijken of die korting wel echt iets oplevert. Dat doen we nog te weinig, net omdat we vanuit die impuls reageren.”
Titanen
Of de trend van hoge prijsacties zich zal doorzetten, is lang niet zeker. “Het gaat er hard aan toe”, besluit Breugelmans. “Supermarkten hebben vorig jaar te maken gekregen met hoge kosten, zitten nu met die sterke concurrentie en zien dat de consument op zijn portefeuille let."
"Je merkt vandaag dat veel kleine winkeliers het opgeven, terwijl de titanen overblijven en het tempo bepalen. De slagkracht waarover zij beschikken, is voor die kleintjes veel moeilijker om aan de dag te leggen.”
0 件のコメント:
コメントを投稿