2020年6月12日金曜日

Proximus en Belfius bouwen nieuwe mobiele bank - De Tijd

Proximus-klanten krijgen toegang tot een speciaal voor hen ontwikkeld aanbod van Belfius, en vice versa.

De telecomoperator Proximus en de staatsbank Belfius kondigen vrijdagochtend een samenwerking van formaat aan. Beide overheidsbedrijven slaan de handen in elkaar om hun klanten naar elkaars digitale platformen te loodsen.

Vooral de eigen 'neobank' die beide bedrijven willen bouwen, springt in het oog. Belfius gaat een digitaal bankaanbod uitbouwen, op maat van gezinnen, met de focus op digitaal en cashloos. Ook niet-Proximus-klanten zullen toegang kunnen krijgen. 

Bankprofiel

Proximus ontwikkelt van zijn kant ook een speciaal pakket voor de Belfius-klant, dat rekening houdt met zijn bankprofiel. De bank belooft haar Belfius-app 'radicaal te vernieuwen' om dat mogelijk te maken. Mogelijke voordelen daar zijn er op het vlak van mobiele data of rond series, films of ander entertainment. 

Beide bedrijven geven later vrijdag meer details over hoe hun samenwerking en het aanbod er concreet zullen uitzien. De nieuwe producten zouden begin volgend jaar op de markt kunnen komen en zijn nog onder voorbehoud van de goedkeuring van de concurrentiewaakhond. 

Huwelijksvoorstel

Belfius-CEO Marc Raisière zei eind 2017 al een 'huwelijksvoorstel' te hebben gedaan aan voormalig Proximus-CEO Dominique Leroy, maar die wees dat van de hand.

Raisière zei in 2017 al 'synergieën' te zien tussen banken en telecomoperatoren. Proximus en Belfius zijn niet de enige bank en telecomoperator wereldwijd die in elkaars vaarwater komen. In Frankrijk nam Orange de bank Groupama Banque over en maakte daar de mobiele Orange Bank van.

Open banking

Door mee te gaan in de trend van ‘open banking’ hoopt Belfius klanten nauwer aan zich te binden en nieuwe inkomstenbronnen aan te boren

Net als veel andere grootbanken zet Belfius al een tijdje zwaar in op niet-financiële diensten.

Door mee te gaan in die trend van ‘open banking’ hoopt Belfius klanten nauwer aan zich te binden en nieuwe inkomstenbronnen aan te boren, omdat de aanhoudend lage rente het klassieke verdienmodel van de banken op zijn kop heeft gezet. 

Facebook en Google

Ook Proximus zet in op lokale partnerschappen. In november vorig jaar lanceerde de telecomoperator nog My e-Press, waarmee Proximus-klanten de betalende abonneeartikelen van Het Laatste Nieuws (DPG Media) en Le Soir (Rossel) gratis konden lezen als deel van hun abonnement. 

Net voor Kerst ging Proximus ook in zee met Belfius-concurrent KBC. Klanten kunnen hun Proximus-factuur raadplegen via de KBC-app en wie een nieuw toestel koopt in een Proximus-winkel krijgt een kredietvoorstel van KBC. De deal met Belfius verandert vooralsnog niets aan de samenwerking met KBC, liet een woordvoerster van de bank en verzekeraar vrijdag verstaan.

Proximus-CEO Boutin was ook de drijvende kracht achter de Belgian Data Alliance, waarbij negen Belgische media- en telecomgroepen de handen in elkaar slaan rond gepersonaliseerde reclame. Met die lokale partnerschappen hoopt hij een vuist te maken tegen Facebook en Google, die het laken in de online reclamemarkt naar zich toe trekken. 

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiY2h0dHBzOi8vd3d3LnRpamQuYmUvdGVjaC1tZWRpYS90ZWxlY29tL3Byb3hpbXVzLWVuLWJlbGZpdXMtYm91d2VuLW5pZXV3ZS1tb2JpZWxlLWJhbmsvMTAyMzI3MzcuaHRtbNIBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿