2024年2月27日火曜日

Bpost-CEO sluit herstructurering niet uit na einde krantencontract: "We doen er alles aan om zoveel mogelijk jobs te behouden" - VRT.be

Als bpost in de toekomst minder kranten kan bezorgen, valt een herstructurering niet uit te sluiten. Dat heeft de nieuwe CEO Chris Peeters gezegd in de bevoegde Kamercommissie. "Maar we gaan er alles aan doen om zoveel mogelijk volume en zoveel mogelijk jobs te behouden", zegt hij. Peeters deed ook zijn toekomstplannen voor het bedrijf uit de doeken.

Het is voor bpost op dit moment erg onduidelijk of ze in de toekomst nog grote volumes kranten en tijdschriften kunnen verdelen. Na juni vallen de subsidies voor die verdeling weg en zijn de krantenuitgevers vrij om zelf met postbedrijven te gaan onderhandelen. Het kan dus zijn dat de concurrenten van bpost met de grote volumes aan de haal gaan.

Bij het postbedrijf hangen zo'n 4.000 voltijdse banen af van de krantenbedeling. Chris Peeters, die nu zo'n vier maanden aan de slag is als CEO, benadrukt wel dat het te vroeg is om conclusies te trekken. "Bpost is in volle onderhandeling met de uitgevers", zegt hij. "We gaan er alles aan doen om een maximaal volume te behouden, om zo ook zoveel mogelijk jobs te vrijwaren."

"Die onderhandelingen zijn niet evident. Er is stevige concurrentie, die soms andere sociale contracten hanteert. Bpost verdedigt zijn sociaal model. Dat is heel belangrijk voor de identiteit van ons bedrijf."

Peeters erkent dat er onzekerheid is bij het personeel. "Maar je kan geen duidelijkheid scheppen zolang we geen duidelijke akkoorden hebben met de uitgevers. Het zijn de uitgevers die nu aan zet zijn. Pas daarna kunnen we over de betrokken jobs een uitspraak doen", aldus de CEO, die hoopt dat er tegen eind maart meer bekend zal zijn. 

Het is dus nog te vroeg om te zeggen of het dan gaat over ontslagen, herscholingen of het niet vervangen van mensen die met pensioen gaan. De bevoegde minister Petra De Sutter (Groen) en de vakbonden bij bpost spraken eerder al de verwachting uit dat er geen naakte ontslagen nodig zullen zijn, ook als het bedrijf volumes aan kranten en tijdschriften zou verliezen.

Einde van het "krantencontract": hoe zit dat juist?

Tot voor kort gaf de federale regering subsidies aan een bedrijf om de kranten te bezorgen, het zogenoemde "krantencontract" of de "persconcessie". Dat was in de praktijk altijd bpost, dat zo 170 miljoen euro per jaar aan subsidies kreeg. In de laatste aanbesteding konden ook andere bedrijven zich kandidaat stellen. Daarbij kwam bpost-concurrent PPP als goedkoopste uit de bus. 

Maar de regering wilde de subsidies niet aan een privébedrijf als PPP geven, en besliste daarom om een nieuw systeem uit te werken. Tot deze zomer zitten we in een overgangsperiode, waarbij bpost nog 75 miljoen euro krijgt om verder te werken zoals het nu doet. Daarna krijgen de uitgevers van kranten - zoals DPG Media en Mediahuis - rechtstreeks subsidies. Die steun moeten vooral dienen om nog kranten te kunnen bezorgen in landelijke gebieden.

Toekomstplannen

Peeters had het in zijn uitleg voor de commissieleden vooral over de toekomst van het bedrijf. Hij wil de pagina van het verleden omdraaien, verwijzend naar de woelige jaren die bpost achter de rug heeft. Naast grote uitdagingen ziet Peeters ook grote opportuniteiten. Duidelijk is wel dat het bedrijf voor een stevige transformatie staat.

Een belangrijk thema de komende jaren wordt de kwaliteit. "Daar moeten we zeker niet beschaamd over moeten zijn", voert Peeters aan. Het bedrijf is elke dag goed voor de levering van 5 miljoen brieven en een half miljoen pakjes en hoeft volgens de topman allerminst te blozen in vergelijking met andere operatoren. Maar toch wil hij blijvend inzetten op die kwaliteit. Op die manier blijft bpost relevant en maakt het bedrijf het verschil, luidt het.

Ook klantgerichtheid staat hoog op de agenda. Peeters gaf het voorbeeld aan van de callcenters die niet op eigen houtje pakjes naar een andere bestemming kunnen sturen. Andere producten zijn dan weer nog steeds te zeer gericht op het verleden.

Daarnaast zijn er nog grote stappen te zetten op het vlak van digitalisering en wil Peeters de innovatie een duw in de rug geven. Hij zei dat er door de stilstand van de laatste jaren van die innovatie te weinig in huis is gekomen.

Burger helpen met administratie

Opvallend: Peeters wil de postkantoren inschakelen om de nabijheid voor de burger nog op te krikken. Daarvoor kijkt hij verder dan louter postdiensten, maar ook bijvoorbeeld naar de gemeenten, ziekenfondsen, vakbonden, enzovoort. Zo zouden de meer dan 650 kantoren kunnen worden gebruikt voor "eenvoudige" eerstelijnsdienstverlening, denk aan het afleveren van een rijbewijs of iemand bijstaan die een probleem heeft met een energiefactuur.

Voor meer complexe diensten en vragen zouden mensen dan wel naar het kantoor van de gemeente of de mutualiteit moeten gaan. "De burger helpen met zijn administratie", zo verwoordde Peeters het. 

Bpost wil ook vernieuwingen doorvoeren op het vlak van aangetekende brieven. Die moeten breder toegankelijk zijn en dus ook op maat gesneden zijn van mensen die niet vaak thuis zijn of die zich gemakkelijk kunnen vrijmaken op weekdagen. Een belangrijk, gevoelig aandachtspunt zijn de rouwbrieven. Als daar iets mee misloopt, veroorzaakt dat immers veel animositeit, beseft de CEO. Tot slot wil bpost zich ook sterker profileren op de logistieke dienstverlening van kmo's.

Om de transformatie te doen slagen, zal er meer flexibiliteit nodig zijn, benadrukt Peeters. "Maar dat zal wel op een sociale manier gebeuren. Bovendien kan dat ook voor werknemers een goede zaak zijn."

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiU2h0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyNC8wMi8yNy9icG9zdC1jb21taXNzaWUtY2hyaXMtcGVldGVycy1jZW8tdG9la29tc3Qv0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿