2024年2月19日月曜日

Er zijn weinig goedkope elektrische auto's, dus kiest de consument nog voor verbrandingsmotor - De Standaard

De afgelopen weken regende het berichten over de vertragende verkoop van elektrische wagens. Vanuit de autosector werd erop gewezen dat de consument aarzelt om de auto met verbrandingsmotor vaarwel te zeggen. Maar in een nieuw rapport geeft de milieu-ngo Transport & Environment (T&E) nu voluit tegengas. De conclusie daarin is dat niet de consumenten de groei van elektrische voertuigen (EV) afremmen, maar wel de westerse autoconcerns. Die hebben volgens T&E de voorbije jaren voorrang gegeven aan de elektrificering van hun aanbod van middelgrote en luxewagens, in plaats van snel werk te maken van de grootschalige ontwikkeling en productie van kleine, betaalbare modellen.

Sinds 2018 hebben autofabrikanten slechts 40 kleine EV-modellen gelanceerd tegenover 66 grotemodellen. Bij die laatste zijn de SUV’s zeer goed vertegenwoordigd met 54 procent van alle uitgebrachte EV-modellen.

De concerns speelden daarbij in op de stagnatie van de Europese CO₂-doelstellingen voor auto’s tot 2025.

Om die te halen, volstond het om een groter deel van hun segment van grote en luxewagens elektrisch te maken, stelt de ngo.

De ID.5 e-SUV van Volkswagen.© imago/eibner

De onevenredige focus van autofabrikanten op grotere, duurdere modellen heeft in Europa ook geleid tot hoge prijzen voor elektrische wagens. De ngo stelt vast dat een EV in China sinds 2015 gemiddeld 50 procent goedkoper is geworden, terwijl in Europa de gemiddelde prijs in dezelfde periode met 18.000 euro is gestegen. Een bijkomend pijnpunt is dat de consument geconfronteerd wordt met een zeer groot prijsverschil tussen kleine elektrische wagens en even grote exemplaren die rijden op diesel of benzine. Autokopers hebben de keuze uit een hele reeks diesel- en benzinewagens van minder dan 20.000 euro, maar de gemiddelde prijs van een EV in de kleinste categorie bedraagt 34.000 euro.

Chinese kaper op de kust

Dat de verkoop van kleine EV’s achterophinkt, is verder nog af te leiden uit de marktaandelen van de verschillende autosegmenten. Kleine wagens zijn goed voor 37 procent van alle verkochte wagens. Specifiek binnen de groep van elektrische auto’s zijn de kleine modellenmaar goed voor 17 procent. Bij grote luxewagens is het andersom: een aandeel van 13 procent van alle verkochte wagens, maar 28 procent van alle verkochte EV’s.

Transport & Environment sluit niet uit dat de Europese en Amerikaanse autobedrijven zich in de eigen voet schieten. Nu het groeiritme van de verkoop van hun dure EV-aanbod begint te vertragen, riskeren ze onvoldoende financiële slagkracht te hebben om de komende jaren werk te kunnen maken van de introductie van kleinere en goedkopere elektrische modellen, stelt de ngo.

Heel wat Europese fabrikanten kondigen wel aan om de volgende drie jaar goedkopere, compacte modellen op de markt te brengen. Maar als dat niet samengaat met een forse opschaling van de productie, zal dat volgens T&E wellicht niet volstaan om aan de vraag te voldoen. Intussen bereiden Chinese autobouwers zich volop voorom hun goedkope EV-modellen in Europa te verkopen. BYD, bijvoorbeeld, meert woensdag voor het eerst zijn eigen autoschip aan in Vlissingen (North Sea Port). De Chinese automaker ontwikkelt een vloot van zeven schepen die elk tot 7.000 wagens vervoeren.

In het rapport van T&E wordt België opgevoerd als een goed voorbeeld voor de overgang van diesel- en benzinewagens naar EV’s. Volgens de ngo kan het wagenpark versneld elektrificeren via bedrijfswagenvloten. Daar maken overheden in Europa te weinig werk van, luidt het. De verschillende fiscaliteit voor bedrijfswagens op elektriciteit, diesel of benzine in ons land wordt naar voor geschoven als een na te volgen voorbeeld. Die aanpak leidt er wel niet toe dat kleine, goedkope EV’s in opmars zijn in de zeer grote vloot van bedrijfswagens in België. Uit cijfers van de automobielfederatie Febiac blijkt dat de vijf meeste verkochte EV-modellen in 2023 SUV’s waren, met Model Y van Tesla als koploper.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyNDAyMThfOTY3MTYwNDnSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿