Nieuws
Een nieuwe maand, nieuwe maatregelen en dat is in maart niet anders. Zo kunnen meer dan een half miljoen Belgen met een laag inkomen rekenen op een sociaal tarief om te surfen op het internet en gaat de gewijzigde rijopleiding van start. Een overzicht van alle wijzigingen.
Sociaal tarief voor internetaansluitingen
Meer dan een half miljoen Belgen met een laag inkomen kunnen vanaf maart 2024 voor maximaal 19 euro per maand surfen op het internet.
Er bestaat vandaag al een sociaal telecomtarief. Dat biedt 11,5 euro korting op de maandelijkse internetfactuur, maar schiet volgens bevoegd minister Petra De Sutter (Groen) zijn doel voorbij. De doelgroep moet er immers zelf de nodige stappen voor ondernemen. Wat De Sutter betreft wordt “goed internet stilaan een basisrecht”. “Dat werd bijzonder duidelijk door de lockdown niet zo lang geleden. Afstandsonderwijs, telewerken, internetbanken, zelfs jobs zoeken: het gaat allemaal digitaal.”
Vanaf 1 maart komt het sociaal internetabonnement in de plaats van het sociaal telecomtarief. De doelgroep zal automatisch een brief in de bus krijgen, waarmee ze naar de winkel kan trekken. Die doelgroep breidt ook uit naar de groep mensen die al jaren recht had op het sociaal tarief voor gas en elektriciteit – dus vóór de uitbreiding door de gestegen energiefacturen.
De Sutter kwam met de telecombedrijven overeen dat 19 euro de maximumprijs wordt voor dat sociaal internetabonnement. Voor dezelfde categorieën van kwetsbare personen kan er aan dat vast internetabonnement ook een bundel met gsm, televisie of vaste telefonie worden toegevoegd voor maximaal 40 euro.
Rijopleiding gewijzigd
Met de hervorming van de rijopleiding, die op 1 maart ingaat, zijn begeleiders van kandidaat-bestuurders die met een zogenaamd voorlopig rijbewijs met begeleider starten, verplicht om een vormingsmoment te volgen. De minimale oefenperiode van de kandidaat-bestuurders wordt ook verlengd van drie naar vijf maanden. “Beide maatregelen komen de verkeersveiligheid alleen maar ten goede”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) daarover.
Wie geslaagd is voor het theoretisch rijexamen, moet een voorlopig rijbewijs aanvragen. Er zijn drie soorten voorlopige rijbewijzen in de categorie B: een voorlopig rijbewijs zonder begeleider, maar met 20 uur rijles bij een rijschool, dat achttien maanden geldig is (M18), een voorlopig rijbewijs met begeleider dat 36 maanden geldig is (M36) en een voorlopig rijbewijs met begeleider dat twaalf maanden geldig is (M12). Dat laatste is er enkel voor kandidaat-bestuurders wier vorige rijbewijs is vervallen.
Kandidaat-bestuurders met een M36 of een M12 kunnen tot twee begeleiders kiezen om hen te leren autorijden. Die begeleiders moeten een vormingsmoment volgen bij een erkende rijschool of een erkende lesgever. De regel geldt voor alle kandidaat-bestuurders die vanaf 29 februari een voorlopig rijbewijs met begeleider aanvragen. De begindatum van dat voorlopig rijbewijs valt op de dag na de aanvraag. Begeleiders van kandidaat-bestuurders met een M36 moeten het vormingsmoment vijf maanden voor het praktijkexamen volgen.
Het gaat concreet om een opleiding om de kandidaat-bestuurders veilig en correct te kunnen begeleiden. De opleiding neemt drie uur in beslag en kan digitaal of ter plaatste gevolgd worden. Prijskaartje: 20 euro. De deelname is tien jaar geldig en wordt geregistreerd in de databank van de Vlaamse overheid.
Het vormingsmoment was tussen oktober 2017 en maart 2020 al verplicht, maar het werd destijds afgevoerd door een bevoegdheidsconflict. Wie toen al aan de opleiding deelnam, moet dat niet opnieuw doen.
Aanpassing van openingsuren loketten in bijna alle stations
In nagenoeg alle treinstations waar nog loketten zijn, wijzigen de openingsuren vanaf 1 maart. Er zijn maar vier stations waar er helemaal niets verandert.
Zo zullen in 33 stations de loketten niet meer in het weekend open zijn, zoals in Aalter, De Panne, Diest, Geel, Genk, Ieper, Sint-Truiden en Waregem. In andere stations sluiten de loketten op zondag (Denderleeuw, Halle, Oudenaarde, Tienen...), of zijn ze tijdens de week alleen nog ‘s ochtends open (onder andere Aalst, Aarschot, Denderleeuw, Dendermonde, Hasselt, Herentals, Lier, Mol, Oudenaarde, Tienen, Turnhout en Zottegem).
In enkele stations verschuiven de openingsuren, maar blijven de loketten even lang open per dag tijdens de week. Dat is het geval in onder meer Blankenberge, Eeklo, Neerpelt, Spa en Tongeren.
In de andere stations worden de openingsuren ingekort. Vaak gaan de loketten ‘s ochtends later open of sluiten ze ’s avonds vroeger de deuren. Zo zullen er in geen enkel station na 20 uur nog loketten open zijn, behalve Brussel-Zuid. In grote stations als Antwerpen-Centraal, Brugge, Brussel-Noord, Brussels Airport, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters en Leuven zullen de loketten op weekdagen dagelijks minstens twee uur minder bemand zijn.
NMBS verwijst voor de ingrepen naar “de forse toename van de digitale verkopen”. Zo wordt nog maar 10 procent van de tickets aan een loket gekocht, waar dat in 2015 nog de helft was. Toen waren er wel nog meer stations met loketten.
Er worden in maart voor alle duidelijkheid in geen enkel station loketten volledig gesloten. Ook de wachtzalen blijven toegankelijk en waar er assistentie is voor mensen met beperkte mobiliteit, blijft die behouden.
Hulplijn Stop it Now! elke weekdag bereikbaar
De hulplijn van Stop it Now! is vanaf maart op elke weekdag bereikbaar. Tot nog toe was de hulplijn te bereiken op dinsdag, woensdag en vrijdag. Stop it Now! biedt ondersteuning aan mensen die zich zorgen maken over hun eigen seksuele gevoelens of gedrag naar minderjarigen toe.
De aanpak van Stop it Now! is belangrijk in het kader van preventie van seksueel kindermisbruik, in het voorkomen van seksueel misbruik en voor de sensibilisering rond de ondersteuning van personen met seksuele gevoelens of interesses voor minderjarigen.
De organisatie heeft sinds de zaak-Pichal het aantal hulpvragen zien stijgen. In 2023 ging het om 468 hulpvragen tegenover 356 vragen in 2022. Sinds dit jaar ontvangt Stop it Now! een vaste financiering.
Er zijn ook extra middelen gekomen om de bereikbaarheid van de hulplijn te vergroten. “Stop it Now! is de voorbije jaren in Vlaanderen uitgegroeid tot een belangrijke partner in de strijd tegen intrafamiliaal geweld en kindermisbruik. De zaak-Pichal bracht één en ander nog in een stroomversnelling. Het aantal oproepen steeg, onder meer door een bredere bekendheid, en daarom hebben we extra investeringen gedaan zodat de hulplijn vanaf maart elke weekdag bereikbaar zal zijn”, aldus Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits.
0 件のコメント:
コメントを投稿