Met MyPrice probeert opnieuw een winkelketen uit Rusland voet aan de grond te krijgen in België, maar de kans is klein dat het een succes wordt. Dat zegt retailexpert Stefan Van Rompaey in "De wereld vandaag" op Radio 1 nu een vestiging in Opwijk is geopend.
“Officieel weten we heel weinig over dit bedrijf. Ze spelen een beetje verstoppertje”, zegt Stefan Van Rompaey, hoofdredacteur van RetailDetail. "Ze willen niet vertellen wie of wat achter dit bedrijf zit."
Toch wijst alles erop dat MyPrice een kopie is van een keten die twee jaar geleden al eens geprobeerd heeft om winkels te openen in België, toen onder de naam Mere.
“De MyPrice-winkel is op exact dezelfde locatie in Opwijk geopend als de Mere-winkel in 2022.” Mere is onderdeel van een grote Russische groep. Ze zijn in meer dan 10 landen actief en hebben ondertussen al meer dan 2.000 winkels.
Geen echte supermarkt
Net als twee jaar geleden verkoopt de discounter voornamelijk voedingsproducten uit allerlei Oost-Europese landen. “Het gaat dan bijvoorbeeld om charcuterie, paté of zelfs gerookte varkensoren.” De inrichting is spartaans met producten die gewoon op paletten in de winkel liggen.
“Een echte supermarkt kan je MyPrice niet noemen omdat je er niet terechtkan voor al je boodschappen. Ze hebben maar een beperkt assortiment.” Russische producten worden er niet verkocht, weet Van Rompaey. “Dat is door Europese sancties tegen Rusland niet meer toegelaten.”
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD) heeft de Economische Inspectie gevraagd om een onderzoek te voeren naar de Russische supermarkt. “Er zal onder meer worden nagegaan of de winkel niet zondigt tegen de sancties die Europa heeft opgelegd tegen Rusland en of de prijzen wel juist worden geafficheerd.”
Tweede keer, goede keer?
De winkel van Mere die in 2022 opende in België moest amper drie maanden na de opening noodgedwongen de deuren sluiten. “Door de inval van Rusland in Oekraïne leed het bedrijf grote imagoschade in het Westen en ook de bevoorrading van de winkel kwam in het gedrang.” Mere heeft toen de winkels in West-Europa gesloten en focust zich nu op de Oost-Europese markt
Met MyPrice hoopt de keten de West-Europese markt nu opnieuw te veroveren. Maar Van Rompaey denkt dat het ook nu geen groot succes zal worden. “Er zullen wel enkele mensen met Oost-Europese roots de producten uit hun jeugd willen kopen, maar ik denk dat de winkel toch een randverschijnsel zal blijven.”
Beluister het volledige gesprek uit "De wereld vandaag" op Radio 1
0 件のコメント:
コメントを投稿