Vlaanderen deelde vorig jaar voor 19 miljoen euro aan boetes uit aan truckbestuurders die niet in regel waren met de kilometerheffing, een record sinds het systeem in 2016 werd ingevoerd. Dat schrijft De Tijd donderdag.
Bron: BELGA
Bijna 80 procent van de boetes is voor rekening van vrachtwagens met een buitenlandse nummerplaat. Nederland, Polen en Spanje spannen de kroon. Opvallend is dat 5,1 miljoen euro of ruim een kwart van de boetes nog niet betaald is. Vooral Spanje heeft een hoog openstaand bedrag.
“Een buitenlands kenteken mag geen vrijgeleide zijn om een boete niet te betalen. Mobiele teams moeten nog sneller kunnen ingrijpen als buitenlandse vrachtwagens met openstaande boetes ons grondgebied opnieuw binnenrijden”, zegt Vlaams fractieleider Peter Van Rompuy (CD&V), die de cijfers opvroeg bij minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA). “De Vlaamse belastingdienst moet samen met Viapass (de beheerder van het heffingssysteem, red.) inzetten op het verhogen van de effectiviteit van de handhaving.”
Niet alleen de boetes waren goed voor een record, maar ook de kilometerheffing zelf. Uit een analyse van Van Rompuy blijkt dat Vlaanderen in 2023 565 miljoen euro ontving.
0 件のコメント:
コメントを投稿