2024年1月4日木曜日

'Combinatie van Thomas Edison en Jack Welch' onttroont Elon Musk als koning van de elektrische auto - De Morgen

AchtergrondWang Chuanfu

null Beeld AFP
Beeld AFP

Elon Musk is onttroond als de koning van de elektrische auto door een voormalige Chinese ambtenaar die een kleine dertig jaar geleden een batterijenbedrijf begon. Wang Chuanfu (57) behoort nu tot de tien allerrijksten van China.

“Laten we de oude legenden verpletteren.” Als westerse autofabrikanten nog geen reden hadden om ’s nachts wakker te liggen, dan kregen ze er vorig jaar augustus een aangereikt uit China. Tijdens een presentatie in Shenzhen riep Wang Chuanfu, oprichter en bestuursvoorzitter van autofabrikant Build Your Dreams (BYD), zijn Chinese branchegenoten op een gezamenlijk front te vormen en zo China tot ’s werelds grootste leverancier van elektrische auto’s te maken.

“De 1,4 miljard Chinezen smachten ernaar om een Chinees merk uit te zien groeien tot een mondiale leider”, voegde de 57-jarige Wang eraan toe.

Dinsdag bleek zijn oproep niet slechts grootspraak. BYD heeft alleen al het afgelopen kwartaal wereldwijd de meeste elek­tri­sche au­to’s geproduceerd: 526.409 stuks. Daarmee hebben de Chinezen de westerse koning Tesla onttroond. Het bedrijf van Elon Musk maakte er in hetzelfde kwartaal net iets meer dan 484.000

Over heel 2023 gemeten mag Tesla zich nog wel de grootste fabrikant van elektrische auto’s noemen. Die kroon gaat Musk dit jaar inleveren, zo verwachten analisten. BYD is al de grootste in e-auto’s als je ook de plug-inhybridemodellen meetelt.

Ambtenaar

Het was niet de ambitie waarmee Wang Chuanfu zich in 1995 in het zakenleven stortte. De universitair geschoolde chemicus was destijds een ambtenaar die het beu was om geld voor onderzoeksprojecten bij elkaar te bedelen bij overheidsinstellingen zonder geld en visie.

Wang kwam tot de conclusie dat hij zijn eigen bedrijf moest beginnen als hij zijn droom wilde najagen: betere batterijen maken voor elektronische apparaten. Dat werd BYD.

Wang zette het bedrijf samen met een neef op in een buitenwijk van Shenzhen. Deze miljoenenstad even ten noorden van Hongkong was vijftien jaar daarvoor door de communistische machthebbers aangewezen als ‘speciale economische zone’, een vrijplaats voor het Chinese kapitalisme.

Binnen vijf jaar werd BYD mondiaal de grootste fabrikant van batterijen voor mobiele telefoons. Het geheim van Wang zat hem niet in hoogwaardige technologie — hij versloeg de toenmalige marktleiders in Japan als Sony en Sanyo door zijn batterijen veel goedkoper te produceren. Zijn concurrenten bouwden de modernste, geautomatiseerde productielijnen. Wang zette gewoon tienduizenden Chinezen met een soldeerbout aan het werk.

Grote armoede

De opmars van BYD bleef niet onopgemerkt. Wangs naam verscheen op lijstjes van grootste Chinese entrepreneurs en journalisten kwamen langs in Shenzhen om zijn verhaal te horen. Hij bleek een zoon van boeren, jong wees geworden, en in grote armoede opgevoed door een broer en zus.

De verslaggevers wilden ook weten waar de letters BYD voor stonden. Nergens voor, vertelde hij in een interview in 2003, om grappend toe te voegen dat ze inmiddels stonden voor “bring your dollars”. De marketingafdeling bedacht later het acroniem Build Your Dreams.

Wang Chuanfu Beeld Getty
Wang ChuanfuBeeld Getty

In 2003 begon Wang aan zijn grootste avontuur. In hetzelfde jaar dat Martin Eberhard en Marc Tarpenning in de VS Tesla oprichtten (nog zonder Musk), kocht hij een meerderheidsbelang in een kwakkelende Chinese automaker. Elektrische auto’s zouden de toekomst van batterijenbouwer BYD verzekeren, zo hield Wang zijn aandeelhouders voor.

Een investeerder die alle vertrouwen had in Wangs auto-avontuur, was de Amerikaanse superbelegger Warren Buffett. In 2008 stak hij op aanraden van zijn partner Charlie Munger 230 miljoen dollar in BYD Auto.

“Deze kerel”, had Munger tegen Buffett over Wang gezegd, “is een combinatie van Thomas Edison en Jack Welch.” Een briljante uitvinder en een briljante ondernemer in één – meer aansporing had Buffett amper nodig. Het belang van 10 procent dat hij in BYD Auto nam, was in 2021 al 8 miljard dollar waard.

BYD Auto groeide als kool. In vijf jaar werd het model F3 de best verkochte elektrische auto in China, die geïmporteerde concurrenten als de Volkswagen Jetta en Toyota Corolla achter zich liet. Ook hier was het de (lage) prijs die de doorslag gaf, niet het design. In China bracht BYD vorig jaar een budgetmodel uit voor eenderde van de prijs van het goedkoopste model van Tesla.

Vleugels uitgeslagen

Net als veel Chinese ondernemers heeft Wang zijn vleugels uitgeslagen naar andere sectoren. BYD heeft inmiddels fabrieken die halfgeleiders maken en vorkheftrucks. Op twee plekken in China en twee in Brazilië vervoeren openbaarvervoerbedrijven passagiers met een monorail gebouwd door Wang.

BYD doet ook mee in een consortium dat het contract heeft gewonnen voor de treinverbinding die in Los Angeles de San Fernando Valley moet verbinden met de internationale luchthaven van de stad.

In 2020, toen de wereld in de greep was geraakt van het coronavirus, bleek BYD mondkapjes te kunnen maken. Hoewel de toenmalige president van de VS, Donald Trump, het bedrijf op een zwarte lijst had gezet, sleepte BYD een contract in de wacht met een waarde van 1 miljard dollar.

Zijn afscheid van de ambtenarij heeft Wang geen windeieren gelegd. Met een persoonlijk vermogen van 18,7 miljard dollar (zo’n 17,1 miljard euro) is Wang de op acht na rijkste inwoner van China.

Superbelegger Buffett wist in 2008 dat het snor zat toen Wang hem niet 25 procent van de aandelen wilde verkopen, maar slechts 10 procent: “Hier zat een man die zijn bedrijf niet wilde verkopen. Dat was een goed teken.”

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiigFodHRwczovL3d3dy5kZW1vcmdlbi5iZS9uaWV1d3MvY29tYmluYXRpZS12YW4tdGhvbWFzLWVkaXNvbi1lbi1qYWNrLXdlbGNoLW9udHRyb29udC1lbG9uLW11c2stYWxzLWtvbmluZy12YW4tZGUtZWxla3RyaXNjaGUtYXV0b35iMjcwMjdjMC_SAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿