Door de premie voor een elektrische auto slechts twee in plaats van drie jaar uit te keren, hoopt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) over voldoende financiële middelen te beschikken om alle aanvragen te kunnen betalen. Vorige week waarschuwde Raad van State dat het huidige voorziene budget wellicht niet voldoende is. Vraag is nu of ze regeringspartners CD&V en N-VA over de streep kan trekken.
Het zal erom spannen, morgenvroeg tijdens de Vlaamse ministerraad. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) en Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) staan lijnrecht tegenover elkaar wat de premie voor elektrische wagens betreft.
“N-VA is al langer geen fan van de maatregel”, duidt politiek journalist Pieterjan De Smedt in “Terzake”. “Zij hadden het geld liever naar het openbaar vervoer zien gaan.” Dat Peeters nu wordt teruggefloten door de Raad van State, maakt dat Demir opnieuw druk op het voorstel kan zetten.
Waar gaat dit over?
Om de CO2-uitstoot van het verkeer te verminderen en de aankoop van zero-emissiewagens te stimuleren, kondigde de Vlaamse regering vorig jaar een premie voor elektrische wagens aan.
Bedoeling is dat mensen in 2024 een premie van 5.000 euro krijgen bij aankoop van een elektrische wagen van minder dan 40.000 euro. In 2025 is dat nog 4.000 euro, in 2026 2.500 euro. Peeters heeft daarvoor respectievelijk 20, 23 en 32 miljoen euro uitgetrokken.
In een advies zegt de Raad van State echter dat het voorziene budget mogelijk niet genoeg is om elke aanvraag tegemoet te komen. Op basis van verkoopcijfers van vorig jaar verwacht EV Belgium, de federatie voor elektrische mobiliteit, dat er dit jaar 9.000 elektrische voertuigen verkocht worden, twee keer zoveel als in 2023. Dat zou betekenen dat de Vlaamse regering dit jaar alleen al 45 miljoen euro aan premies moet uitbetalen.
De voorbije dagen heeft Peeters haar budgetten naarstig onder de loep genomen om meer geld voor de autopremie uit te kunnen trekken. “Zo heeft ze het idee om de maatregel van drie naar twee jaar in te korten”, weet De Smedt. “Het geld dat voor het derde jaar voorzien was, kan op die manier voor de eerste twee jaren worden gebruikt.”
Binnen eigen departementen
Vandaag zaten de kabinetten van de drie regeringspartijen rond de tafel om haar nieuw voorstel te bespreken. Niet iedereen staat voor dat compromis te springen. Er kan niet zomaar geld van de volgende regering worden aangesproken, klinkt het.
“Het is daarnaast maar de vraag of dat budget wel voldoende zal zijn”, aldus De Smedt. Is dat niet het geval, dan moet Open VLD volgens CD&V en N-VA binnen haar eigen departementen (zoals pakweg het Agentschap Wegen en Verkeer) op zoek naar de nodige middelen. Dat is dan weer niet naar de zin van de liberalen.
Betrouwbaarheid overheid
Open VLD wil koste wat het kost de autopremie erdoor duwen. “Ze wil de betrouwbaarheid van de overheid niet in het gedrang brengen”, zegt politiek journalist Bart Verhulst. “We hebben dit beloofd, dus we moeten dit fiksen, zo wordt geredeneerd.”
Het is afwachten wat de ministerraad morgen zal brengen, besluit Pieterjan De Smedt op zijn beurt. “Gwendolyn Rutten (Open VLD) is er niet om Peeters bij te staan. Het zal dus tussen de twee Limburgse vrouwen gaan (Peeters woont in Dilsen-Stokkem, Demir in Genk, red.). Iedereen – ook N-VA – beseft wel dat de mensen heel kwaad zullen zijn als ze hun beloofde geld niet krijgen. Ook in Limburg.”
Bedoeling was dat aanstaande maandag het online loket wordt geopend waar de premie kan worden aangevraagd. Het is dus maar de vraag of dat zal lukken.
0 件のコメント:
コメントを投稿