Van Hool moet een sterk plan op tafel leggen met een sterke Vlaamse verankering. Dat heeft Vlaams minister van Werk Jo Brouns (CD&V) zondag gezegd in De Zevende Dag op VRT 1. De Vlaamse regering hoopt op een doorstart van de fabriek in Koningshooikt, maar de steun is niet onvoorwaardelijk. "We gaan geen jobs subsidiëren in Noord-Macedonië", zei hij.
Het busbedrijf zit in slechte papieren. Mogelijk wordt maandag op een bijzondere ondernemingsraad het schrappen van een deel van de 2.500 banen aangekondigd. De busbouwer heeft een crisisplan opgesteld, waarmee een groot deel van de productie verdwijnt naar Noord-Macedonië. Bedoeling zou zijn om te stoppen met de productie van stadsbussen en om zich voortaan te concentreren op touringcars.
De Vlaamse regering heeft een extern studiebureau aangesteld om het plan te analyseren. "We moeten er alles aan doen om een doorstart mogelijk te maken, maar niet onvoorwaardelijk. De Vlaamse regering is geen busbouwer en we staan nu al garant voor 30 miljoen euro. Het is belangrijk dat er een sterk plan op tafel komt, met sterke verankering in Vlaanderen. We gaan geen jobs financieren in Noord-Macedonië. En het is belangrijk dat de banken sterk geloven in dat plan. En onze steun zou tijdelijk zijn."
Te afhankelijk van China
Brouns wijst er ook op dat de problemen bij Van Hool niet alleen het gevolg zijn van het feit dat de maakindustrie het overal in Europa moeilijk heeft, maar ook door strategische keuzes. "Men heeft op een gegeven moment gekozen voor de waterstofbus en niet voor de elektrische bus die momenteel het pleit lijkt te winnen", aldus Brouns. Hij benadrukt dan ook dat uit het crisisplan van Van Hool moet blijken dat er wel nog een geloof is in de toekomst en er wel nog concurrentiële voordelen zijn.
We moeten als Europa veel meer inzetten op economische autonomie van China
De minister zegt ook dat het tot nadenken stemt dat De Lijn bussen heeft besteld bij de Chinese busbouwer BYD, terwijl we een Vlaamse busbouwer hebben. "Hier knelt het schoentje voor Van Hool. We hebben een Chinees bedrijf dat produceert in Vlaanderen en Van Hool is voor batterijen van elektrische bussen afhankelijk van dat bedrijf. Daarom staat Van Hool ook zwakker in de markt van elektrische bussen. We moeten als Europa veel meer inzetten op economische autonomie en grondstoffen voor batterijen hier maken", zegt Brouns.
Hij zegt ook open te staan voor het "kritische, creatieve debat over onze aanbestedingspolitiek". "We moeten natuurlijk met bepaalde regels rekening houden, maar de nodige creativiteit om met meer lokale componenten rekening te houden zoals onderhoud, de snelheid van dienstverlening. Ik denk dat we daarin wel wat meer economisch chauvinistisch mogen zijn."
Als Van Hool onmiddellijk 300 bussen kan leveren, dan mogen ze
Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) benadrukte in 'Wakker op Zondag' op de Antwerpse regionale zender ATV nog dat het feit dat De Lijn 90 bussen heeft besteld bij BYD niets te maken heeft met de problemen waarmee Van Hool vandaag zit.
"Er loopt een raamcontract met Vlaanderen. Als ze 300 bussen kunnen leveren, mogen ze leveren. Onmiddellijk. Het één heeft met het ander niets te maken. Wij hebben vrijdag met de regering bekeken hoe we Van Hool kunnen helpen, morgen zit ik met de banken samen om te kijken wat we kunnen doen voor Van Hool."
0 件のコメント:
コメントを投稿