In de hele zaak staat de manier waarop de digitalisering bij Justitie vorm kreeg centraal. Justitie rekende daarbij onder meer op de diensten van Bpost, waarmee ze samenwerkte voor de inning van verkeersboetes. De zogenoemde crossborder celbestond uit medewerkers van Bpost en van Justitie.
Justitie gaf gaandeweg meer opdrachten aan het samenwerkingsplatform, dat IT-diensten leverde en instond voor het beheer en de administratieve ondersteuning van het boeteplatform.
Volgens Freilich werden daarbij de spelregels inzake openbare aanbesteding niet gevolgd en betaalde de overheid voor IT-diensten die niet werkbaar bleken. Bepaalde inkomsten, waaronder ook Europees geld, werden niet ingezet voor de daarvoor bestemde doelen, luidt het. Freilich spreekt van “een miljoenenfraude”.
JustSign
Een concreet dossier in de aanklacht gaat over een opdracht die in 2020 aan Bpost werd gegeven voor de ontwikkeling van JustSign. Dat programma moest magistraten toelaten om digitaal officiële stukken te ondertekenen. Volgens Freilich is er een probleem met de manier waarop de opdracht werd toegewezen. Er leek sprake van haastwerk, waarbij een soort ontwerp-offerte het statuut van definitieve offerte kreeg, met daarop de handtekening van de toenmalige minister van Justitie, Vincent Van Quickenborne (Open VLD). Het is opmerkelijk dat voor Bpost een relatief laaggeplaatste medewerker tekende in plaats van iemand van het directiecomité.
Het moest blijkbaar vooruitgaan met JustSign, want Justitie wilde nog gebruikmaken van budgetten die voorzien waren voor het coronajaar 2020. Het ging om een factuur van Bpost van 3,9 miljoen euro. JustSign zou ook ingezet worden in dossiers van kwetsbare personen, bijvoorbeeld slachtoffers van huishoudelijk geweld, dat overigens een stijging kende tijdens corona. Maar JustSign is als toepassing echter nog maar net uit de testfase.
Hoe dan ook is het duidelijk dat er bij Justitie een cultuur heerste waarbinnen de IT-samenwerking met Bpost rond het innen van verkeersboetes opgerekt werd omdat die nu eenmaal de makkelijkste weg leek. Bpost werd om bijkomende IT-diensten gevraagd zonder dat er een marktbevraging gebeurde.
Extra versnaperingen
De inspectie van de FOD Financiën waarschuwde Justitie dat bij het contract uit 2020 de samenwerking te ver opgerekt werd en dat er in de toekomst een marktbevraging moest komen. Bpost wijst erop dat de manier waarop de overheid haar aanbestedingen organiseert een verantwoordelijkheid van de overheid is, en niet van het postbedrijf.
Bpost liet het afgelopen jaar wel verschillende advocatenkantoren audits opstellen over die samenwerkingsovereenkomsten. Zo waren er audits over de rol van kassier van de overheid (de 679-rekeningen), de nummerplaten én de verkeersboetes.
Bij de audit van Bpost over de samenwerking met Justitie kwam toen al aan het licht dat de verantwoordelijke voor het boeteplatform mogelijk zijn boekje te buiten was gegaan. Er was de saga over het plaatsen van een trekhaak op zijn wagen, het gebruik van de tankkaart en kosten voor zakenlunches tot extra versnaperingen voor de medewerkers. Bij Justitie heerste toen de indruk dat in de audit van Bpost onterecht op de leidinggevende werd geschoten.
Versnelde digitalisering
Vorig jaar was er ook heisa rond de mist die gespoten werd over de te veel aangerekende huur van het kantoor van de crossborder-afdeling. Justitie reageerde toen met de boodschap dat het een tegenaudit zou bestellen.
Freilich heeft evenwel het originele auditrapport kunnen inzien én kreeg getuigenissen en ander mogelijk bewijsmateriaal over onregelmatigheden in de dossiers van concrete overheidsopdrachten zoals JustSign. Het Kamerlid zou onder meer in het bezit zijn van een nota van leidinggevenden bij de FOD Justitie, waarin sprake is van onregelmatigheden bij de toewijzing van de digitaliseringsopdrachten. Er zijn ook vragen over het aantal medewerkers dat Bpost effectief inzette voor Justitie. Dat zou aanzienlijk overschat zijn.
Onder Van Quickenborne werd de afgelopen jaren ingezet op een versnelde digitalisering na eerder mislukte projecten bij Justitie. JustSign is maar één schakel van een tiental “Just-toepassingen”, die tekenen, consulteren en doorsturen van documenten mogelijk maken. Daarbij werkte Justitie met verschillende partners.
Te veel bespaard op centrale diensten
Justitie heeft ondertussen al stappen ondernomen om zijn eigen werking te optimaliseren. Zo werd de afdeling crossborder (het boeteplatform met aanverwante diensten) ingekanteld in de administratie, terwijl ze vroeger onder het gezag van de minister van Justitie stond.
Justitie heeft ook al te kennen gegeven dat de dubbele taak – IT-diensten en verkeersboetes – gesplitst zal worden. Het is de bedoeling om de IT-samenwerking weg te halen bij Bpost. Het postbedrijf zou voorlopig wel nog het boeteplatform blijven beheren.
Op advies van zijn advocaten heeft Justitie zelf al melding gemaakt van mogelijke wettelijke inbreuken bij de gerechtelijke politie. Ook het Rekenhof en de federale interne auditdienst (FIA) werden ingeschakeld. In de omgeving van Justitie heet het dat er in het verleden mogelijk te veel bespaard werd op de centrale diensten en bijgevolg ook op de capaciteit om adequaat te controleren.
Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyNDA1MjRfOTU5NDg5NDDSAQA?oc=5
0 件のコメント:
コメントを投稿