2024年5月20日月曜日

"Schrijnende toestanden": 300 vrachtwagens worden in Antwerpen gecontroleerd op rij- en rusttijden - VRT.be

Aan de haven van Antwerpen worden 300 vrachtwagens gecontroleerd op sociale fraude. De actie gaat onder meer uit van de politie, de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD), Dienst Vreemdelingenzaken en de Europese Arbeidsautoriteit ELA. "Het zijn soms schrijnende omstandigheden."

"Een machtsontplooiing." Zo noemt minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open VLD) de actie vandaag. Ruim honderd agenten staan op de parking in de Noorderlaan, vlak bij de Antwerpse haven. Het doel? Vrachtwagens controleren op sociale fraude. Op de parking staan in totaal 350 vrachtwagens, waarvan er tegen de middag al 130 gecontroleerd konden worden. 

Het gaat dan voornamelijk om de rij- en rusttijden (of het gebrek daaraan). "Het zijn vaak schrijnende toestanden", zegt Guy Van Hyfte van de Europese Transportfederatie. "Er zijn regels dat men niet in de cabine mag slapen voor de langere rust, dat wordt toch constant gedaan. Er is hier één douche, ik heb hem nog niet gezien, maar het zal afschuwelijk zijn. Ik heb echt compassie met die mensen. Soms leven ze 6, 7 maanden in hun cabine." Dat mag niet: een chauffeur moet elke vier weken naar huis kunnen terugkeren.

Die schrijnende omstandigheden ziet ook Eric Van Den Heuvel van de politie: "Ze koken hier op een kampvuur, er zijn wel douches, maar dat sanitair is niet voorzien voor 300 à 400 mensen."

En, zo benadrukt Van Hyfte: "Een niet uitgeruste chauffeur is voor u en mij als weggebruiker een gevaar."

Het is niet alleen belangrijk voor de chauffeur én voor de andere weggebruikers, er speelt ook nog iets als de oneerlijke concurrentie. "De bedrijven die de regels respecteren, verrekenen die kosten. Het is dan oneerlijk als anderen dat niet doen", zegt minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V).

De rij- en rusttijden in ons land

  • Een chauffeur mag maximaal 4,5 uur na elkaar rijden. Daarna moet er een pauze volgen van 45 minuten. 
  • Dagelijks moet er een periode van 11 uur rust zijn, na 9 à 10 uur rijden - al mag daar drie keer per week van afgeweken worden. 
  • Er is ook een wekelijkse rusttijd: na zes dagen moet er een verplichte rusttijd van 45 uur volgen - ook die mag verkort worden, maar dat moet dan wel ingehaald worden.

Er zijn ook afspraken wanneer de rust in de cabine mag gehouden worden en wanneer niet. 

De focus van de controle ligt op de werkgevers, benadrukt minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V). "De werkgevers moeten beboet worden, we moeten chauffeurs geen tweede keer straffen voor de erbarmelijke omstandigheden waarin ze moeten werken." Het gaan dan ook niet alleen over de boetes hier, de informatie over welke firma's zich wel of niet aan de regels houden, wordt ook internationaal gedeeld.

Toch zien ze hier dat de chauffeurs - en vooral de werkgevers - vaak hun voeten vegen aan die rij- en rusttijden. "Als er één wordt gepakt en een boete moet betalen, heeft de werkgever vaak nog 999 andere vrachtwagens rondrijden. Dus die betaalt en veegt zijn voeten eraan", klinkt het bij Van Hyfte. De boetes moeten onmiddellijk geïnd worden, en beginnen bij 1.800 euro.

Wat het resultaat van de actie is, weten we normaal later vandaag.

Stand van zaken op de middag - na de controle van 130 vrachtwagens: 

  • Er zijn al 85 overtredingen tegen de weekendrust. 
  • 37 voertuigen zijn niet naar hun thuisland gereden na 8 weken, zoals het nochtans verplicht is. 
  • 21 bestuurders zijn al langer dan 4 weken onderweg, ook dat is niet toegestaan. 
  • Een Roemeens bedrijf wordt onderzocht, de firma zou de parking als uitvalsbasis gebruiken. 

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiV2h0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyNC8wNS8yMC9jb250cm9sZS1zb2NpYWxlLWZyYXVkZS1hbnR3ZXJwZW4tdnJhY2h0d2FnZW5zL9IBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿