Bij een grote politiecontrole op sociale fraude bij vrachtwagens heeft de politie meer dan 250.000 euro aan boetes uitgeschreven. Er werden ook 9 vrachtwagens in beslag genomen. Dat blijkt uit cijfers van de politie. Vooral de rij- en rusttijden werden gecontroleerd. "Het zijn soms schrijnende toestanden", klinkt het.
"Een machtsontplooiing." Zo noemt minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open VLD) de actie vandaag. Ruim honderd agenten hebben op de parking in de Noorderlaan, vlak bij de Antwerpse haven, vrachtwagens gecontroleerd. De controle gebeurde samen met een rits andere diensten, onder meer Dienst Vreemdelingenzaken, de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) en de Europese Arbeidsautoriteit ELA. Het doel? Vrachtwagens controleren op sociale fraude. Het gaat dan voornamelijk om de rij- en rusttijden (of het gebrek daaraan).
Op de parking stonden in totaal 341 vrachtwagens, waarvan er 202 konden gecontroleerd worden.
In cijfers:
- 135 bestuurders waren in overtreding op het nemen van de wekelijkse rusttijden. Zij moesten dus het weekend in hun vrachtwagen doorbrengen, terwijl hun werkgever eigenlijk een hotel moet voorzien.
- 70 voertuigen zijn niet naar het thuisland gereden na acht weken, zoals dat eigenlijk verplicht is.
- 35 bestuurders zijn al langer dan 4 weken onderweg, ook dat is niet toegestaan.
- Er werden 124 boetes onmiddellijk geïnd, goed voor 255.762 euro.
- 9 vrachtwagens zijn in beslag genomen, dat zal nu verder opgevolgd worden door het arbeidsauditoraat.
"Het zijn vaak schrijnende toestanden", zegt Guy Van Hyfte van de Europese Transportfederatie. "Er zijn regels dat men niet in de cabine mag slapen voor de langere rust, dat wordt toch constant gedaan. Er is hier één douche, ik heb hem nog niet gezien, maar het zal afschuwelijk zijn. Ik heb echt compassie met die mensen. Soms leven ze 6, 7 maanden in hun cabine." Dat mag niet: een chauffeur moet elke vier weken naar huis kunnen terugkeren.
Ze koken hier op een kampvuur, er zijn wel douches, maar dat sanitair is niet voorzien voor 300 à 400 mensen
Die schrijnende omstandigheden ziet ook Eric Van Den Heuvel van de politie: "Ze koken hier op een kampvuur, er zijn wel douches, maar dat sanitair is niet voorzien voor 300 à 400 mensen."
En, zo benadrukt Van Hyfte: "Een niet uitgeruste chauffeur is voor u en mij als weggebruiker een gevaar."
Het is niet alleen belangrijk voor de chauffeur én voor de andere weggebruikers, er speelt ook nog iets als de oneerlijke concurrentie. "De bedrijven die de regels respecteren, verrekenen die kosten. Het is dan oneerlijk als anderen dat niet doen", zegt minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V).
De rij- en rusttijden in ons land:
- Een chauffeur mag maximaal 4,5 uur na elkaar rijden. Daarna moet er een pauze volgen van 45 minuten.
- Dagelijks moet er een periode van 11 uur rust zijn, na 9 à 10 uur rijden - al mag daar drie keer per week van afgeweken worden.
- Er is ook een wekelijkse rusttijd: na zes dagen moet er een verplichte rusttijd van 45 uur volgen - ook die mag verkort worden, maar dat moet dan wel ingehaald worden.
Er zijn ook afspraken wanneer de rust in de cabine mag gehouden worden en wanneer niet.
De focus van de controle ligt op de werkgevers, benadrukt minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V). "De werkgevers moeten beboet worden, we moeten chauffeurs geen tweede keer straffen voor de erbarmelijke omstandigheden waarin ze moeten werken." Het gaat dan ook niet alleen over de boetes hier, de informatie over welke firma's zich wel of niet aan de regels houden, wordt ook internationaal gedeeld.
Toch zien ze hier dat de chauffeurs - en vooral de werkgevers - vaak hun voeten vegen aan die rij- en rusttijden. "Als er één wordt gepakt en een boete moet betalen, heeft de werkgever vaak nog 999 andere vrachtwagens rondrijden. Dus die betaalt en veegt zijn voeten eraan", klinkt het bij Van Hyfte. De boetes moeten onmiddellijk geïnd worden, en beginnen bij 1.800 euro.
0 件のコメント:
コメントを投稿