Meer dan 1.200.000 Belgische gezinnen betalen jaarlijks 1.000 euro te veel voor hun elektriciteits- en gasfactuur. Dat blijkt uit recente gegevens van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en Gas (CREG), de federale energietoezichthouder. Volgens Kurt Hernot, adviseur bij de CREG, komt dit grotendeels doordat veel gebruikers onvoldoende geïnformeerd zijn over hun contract.
"We zien uit een studie dat 70 procent van de consumenten zelfs de naam van hun energieproduct niet kent", zegt Hernot. Nog meer mensen kennen de versiedatum niet, de datum bovenaan de tariefkaart. "Als je die twee elementen niet kent, is het zo goed als onmogelijk om een betere keuze of een beter product op de markt te zoeken."
Die elementen zijn belangrijk, zegt Hernot, omdat de prijsvoorwaarden van een product elke maand kunnen veranderen. "We zien dat hetzelfde product dat bijvoorbeeld in de loop van 2021 werd onderschreven met die tariefkaart, veel goedkoper is dan hetzelfde product met dezelfde naam dat in januari of februari van 2022 werd onderschreven. De eerste klant moet niet veranderen. De tweede klant met hetzelfde product met een hogere prijs heeft er baat bij om te zoeken naar een goedkoper product."
Mensen laten zich vangen door kortingen
Een andere factor, zegt Hernot, zijn de talloze kortingen op de markt. Mensen laten zich vangen omdat ze de voorwaarden van die kortingen niet lezen. "Zo zijn er recente welkomstkortingen die kunnen oplopen tot 150 euro. Die hebben een onmiddellijke impact op de plaats van een product wanneer je een prijsvergelijking doet. Als we merken dat die welkomstkortingen pas uitbetaald worden aan de consument bij de volgende afrekening na één jaar levering, in de praktijk bijna anderhalf jaar later, dan is de term welkomstkorting een beetje ongelukkig gekozen."
"Ten tweede is de kans groot dat de consument ondertussen van product is veranderd of een betaling te laat heeft gedaan, waardoor hij die korting verliest en het product minder interessant wordt", aldus Hernot.
Kloof tussen goedkoopste en duurste contracten groeit
Volgens de CREG groeit de kloof tussen de goedkoopste en duurste energiecontracten op de markt steeds meer. De energiewaakhond zegt dat duurdere aanbieders bovendien een “aanzienlijk groter” marktaandeel hebben dan de goedkopere.
De CREG zet consumenten aan om de CREG-scan regelmatig te gebruiken om na te kijken of er geen goedkopere producten op de markt zijn. Dat is een tool van de toezichthouder waarmee je jouw bestaande energiecontract kan vergelijken met het huidige aanbod op de energiemarkt. In de tool kunnen consumenten een korte vragenlijst invullen, waarna ze verschillende producten kunnen vergelijken met hun huidige contract.
Om het vergelijken te vergemakkelijken, is de CREG-scan uitgebreid. De tool onthoudt nu gegevens die je tijdens eerdere sessies hebt ingegeven en stuurt om de zes maanden een herinnering. Enkel wanneer je de tool voor het eerst gebruikt, moet je de productnaam van jouw contract en de startdatum ingeven. Je kan de CREG-scan via deze link raadplegen
CREG wil meer transparantie
Ten slotte wil de CREG meer transparantie van de energieleveranciers. “Omdat we weten dat tariefkaarten voor veel consumenten een probleem zijn, pleiten wij ervoor dat de regelgevers de leveranciers verplichten op alle contractuele communicatie een QR-code te plaatsen met vermelding van de naam van het product en de versiedatum”, zegt Hernot.
Op die manier moet het makkelijker worden om energieproducten te vergelijken. De CREG deed ditzelfde voorstel ook in het verleden, maar tot nu toe is er geen verplichte QR-code gekomen.
0 件のコメント:
コメントを投稿