De Duitse autoreus Volkswagen denkt tegen 2027 een elektrische wagen te kunnen produceren die zo’n 20.000 euro kost. Daarmee hoopt hij onder meer de Chinese concurrentie af te remmen.
Volkswagen heeft de knoop doorgehakt over welke weg het zal volgen om in Europa goedkope elektrische voertuigen op de markt te brengen en tegen wanneer die er zullen zijn. Dat is ook voor het Belgische materialenbedrijf Umicore van belang. Dat heeft een samenwerkingsverband met de Duitse autobouwer voor de productie van herlaadbare batterijen in Europa.
Streefdoel van Volkswagen is om in 2027 zijn eerste EV’s met een prijs van ongeveer 20.000 euro te produceren voor de Europese markt. Als eerste stap wil Volkswagen eind 2025 al vier batterijauto’s met een prijs van minder dan 25.000 euro presenteren. Deze voertuigen zullen in Spanje gebouwd worden.
“Het gaat om elektrische mobiliteit op instapniveau, uit Europa, voor Europa”, zegt de topman van Volkswagen Oliver Blume, in een verklaring over “toewijding aan Europa als industriële locatie”. Volgens hem zijn de plannen ook “in het belang van Europese klanten”
Concurrentie van BYD
Het project, ID.1 genaamd, komt op een moment dat Chinese rivalen, waarvan sommige een kostenvoordeel van 30 procent hebben ten opzichte van westerse concurrenten, in Europa marktaandeel veroveren. Het Chinese merk BYD, dat overweegt om twee fabrieken in Europa te bouwen, is van plan om zijn Seagull hatchback volgend jaar al aan te bieden voor minder dan de 20.000 euro.
Met deze beslissing zet Volkswageneen punt achter pogingen samen te werken met andere autoconcerns voor de ontwikkeling en bouw van goedkope EV-modellen. Eerder deze maand mislukten gesprekken met het Franse Renault om samen aan zo’n project te werken.
0 件のコメント:
コメントを投稿