2024年5月27日月曜日

Nederlandse Consumentenbond tikt Booking.com op de vinger wegens misleiding consumenten - Het Nieuwsblad

© Shutterstock

De internetbedrijven voor hotelboekingen Booking.com en Agoda.com, allebei onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden als die op hun sites een accommodatie willen boeken. Dat stelt de Consumentenbond, de Nederlandse tegenhanger van Testaankoop.

Bron: BELGA

De boekingssites schermen met nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is. Nochtans had Booking in 2020 beterschap beloofd op deze punten.

De boekingssites adverteren volgens de Consumentenbond met prijzen zonder daarbij onvermijdelijke belastingen en servicekosten te vermelden. Dat is tegen de regels. Ook schermt Booking.com consequent met schaarste. Dat komt doordat Booking.com niet alleen hotelkamers laat zien, maar ook woonhuizen en appartementen van particulieren die niet het hele jaar beschikbaar zijn. Met alleen hotels, zou het percentage beschikbaarheid echter veel hoger liggen.

“Gratis annuleren”

Ook Agoda beweert dat er minder kamers beschikbaar zijn dan in werkelijkheid het geval is. Voorts blijken er aan de laagsteprijsgarantie van Agoda allerlei voorwaarden vast te zitten die niet op de site zijn terug te vinden en is “gratis annuleren” soms helemaal niet gratis. Ook voorgestelde kortingen blijken niet te kloppen.

“Dit zijn bewuste trucs om consumenten het gevoel te geven dat ze een goede deal hebben gevonden en snel moeten beslissen. Ze worden opgejaagd met leugens”, zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.

In 2020 werden Booking en concurrent Expedia al op de vingers getikt door de Europese Commissie en nationale toezichthouders, waaronder de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM), voor verboden manipulatietechnieken en nepkortingen. De bedrijven beloofden toen beterschap. In tegenstelling tot Booking lijkt Expedia zich grotendeels aan die belofte te houden. De Consumentenbond heeft de overtredingen van Booking gemeld bij de ACM. De ACM bestudeert de resultaten en belooft om “zo nodig” actie te ondernemen.

Reactie Booking

“Het is altijd ons doel om reizigers transparante informatie te bieden die hen helpt bij het beslissingsproces tijdens het plannen en boeken van reizen op ons platform”, stelt een woordvoerder van Booking in een reactie. “Dit houdt onder andere in dat we nauwkeurig alle kosten of belastingen tonen die zijn inbegrepen in de totale prijs en moeten worden betaald voor een accommodatie, evenals het geven van informatie over het aantal kamers of accommodatiemogelijkheden die beschikbaar zijn op Booking.com. We streven er altijd naar om te opereren in overeenstemming met de relevante richtlijnen en regelgeving, en zullen blijven samenwerken met de autoriteiten om eventuele openstaande vragen te beantwoorden.”

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMmh0dHBzOi8vd3d3Lm5pZXV3c2JsYWQuYmUvY250L2RtZjIwMjQwNTI3XzkyMDYyNTgy0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿